LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

DE BESTE TIPS VOOR DE MOOISTE LANDSCHAPSFOTO'S

WAT IS LANDSCHAPSFOTOGRAFIE?

Landschapsfotografie is een van de meest populaire fotografie genres, samen met portretfotografie. Bijna iedereen houdt wel van een mooi landschap. Dat landschappen zo populair zijn is niet zo vreemd. Ook vanuit de geschiedenis hebben landschappen altijd al een belangrijke rol gespeeld, waaronder het willen veroveren van land en het gefascineerd zijn door exotische flora en fauna van verre landen. In de kunstgeschiedenis zijn landschappen ook een inspiratiebron geweest. Zo zijn er voldoende schilderijen waarin de grootsheid van de natuur is geschilderd. Tegenwoordig zijn er ook landschappen die door de mens zijn gevormd, zoals het eiland in Dubai die in de vorm van een palmboom is gemaakt. Landschappen brengen altijd wat teweeg en zijn zelf altijd dynamisch. Ze zijn net zo veranderlijk als het weer. Door de unieke combinatie van het weer en de diverse karakters van het landschap blijft landschapsfotografie een interessant onderwerp. 

Daarnaast is landscape, de Engelse benaming van landschap, een term die naar de horizontale beeldoriëntatie van de foto verwijst. Veel fotografen die aan landschapsfotografie doen hebben een voorkeur voor deze beeldoriëntatie. Dat is niet zo vreemd, want de horizon speelt een belangrijke rol bij het maken van landschapsfoto’s. De horizontale vormen waarin landschappen vaak zijn opgebouwd komen in een horizontale oriëntatie beter tot hun recht. Daarbij wordt in de landschapsfotografie vaak gestreefd naar het vastleggen van het weidse van de natuur. Het idee dat wij klein zijn en de natuur heel groot. 

IJslandse landschappen abstract fotograferen

WAT IS DE BESTE CAMERA EN LENS VOOR LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

CAMERA VOOR LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

De beste camera voor landschapsfotografie? Wij geloven erin dat voor iedereen dé perfecte camera is. Natuurlijk is het daarbij van belang dat je weet waar je naar zoekt. In dit artikel delen we belangrijke punten waar je op moet letten bij het kopen van een nieuwe camera. Om te beginnen kun je kiezen tussen een spiegelreflexcamera of een systeemcamera. Beide camera’s hebben de mogelijkheid om lenzen te verwisselen. De grootste verschillen tussen de twee camera’s zit het hem in de prijs en het gewicht. Systeemcamera’s zijn veel compacter en lichter gemaakt dan spiegelreflexcamera’s, terwijl spiegelreflexcamera’s een breder en betaalbaarder aanbod aan lenzen heeft. Dit laatste zal in de komende jaren gaan veranderen, want de systeemcamera’s zijn ongekend populair. 

Beste Spiegelreflexcamera van 2017

Verder speelt ook de grootte van de sensor een belangrijke rol. Ga je voor een full-frame sensor of een APS-C sensor (cropsensor). Hoewel vaak geldt dat groter beter is, zit dat bij het aanschaffen van een camera net iets anders. Het gaat er namelijk om waar je naar zoekt in een camera. De belangrijkste verschillen tussen een full-frame en een APS-C sensor staan beschreven in een apart artikel op onze website. Kort samengevat heeft de sensor grootte op beeldend gebied invloed op de mate waarin ruis zich vormt, scherpte op grote formaten en scherptediepte. Als je niet zeker weet of je voor een full-frame of een crop camera moet gaan, kan ons artikel over het wel of niet aanschaffen van een full-frame camera jou wellicht helpen.

Naast dat het soort camera en de sensor grootte van belang zijn bij het maken van een keuze, zijn er ook technische aspecten die je in overweging kunt nemen. Een daarvan is het dynamische bereik. Het dynamisch bereik staat voor de meest lichte en meest donkere delen van een foto en alles wat daartussen ligt. Onze ogen passen zich automatisch aan. Zo heb je wanneer je naar buiten kijkt, dat zowel de lucht als het land vol details zichtbaar zijn. Omdat camera’s vaak een kleiner dynamisch bereik hebben komt het vaak voor dat OF de lucht goed op de foto komt OF alleen het land. Natuurlijk kun je met een statief twee verschillende foto’s maken en deze vervolgens samenvoegen, maar dat is alleen maar extra werk. Daarom doe je er verstandig aan om een camera aan te schaffen die een groot dynamisch bereik heeft.

Cursus HDR Fotograferen

Verder is een veelvoorkomende fout dat er bij de aanschaf van een camera gekeken wordt naar het hoogst aantal megapixels. Megapixels staan voor de resolutie van de foto, waarin de x-pixels vermenigvuldigd worden met de y-pixels. Mega, in megapixels staat voor miljoen. 20 megapixels zijn dus 20 miljoen pixels. Voornamelijk de fabrikanten van mobiele camera’s maakten hier een soort van race van, maar zijn megapixels belangrijk? Het effect van veel megapixels wordt pas echt zichtbaar wanneer je jouw foto’s extreem groot laat afdrukken. Daarnaast werken pixels samen met de sensor grootte. Je moet je voorstellen dat 40 megapixels op een full-frame anders zijn verdeeld dan op een APS-C sensor die kleiner is. Is het aantal pixels belangrijk voor landschapsfotografie? Dat hangt dus helemaal van jouzelf af. Ga je metersgrote afdrukken maken? Dan kun je beter voor een hoger aantal megapixels kiezen. Denk bijvoorbeeld aan 24 of meer. Ook wanneer je vaak met uitsneden werkt, dan is een hoog aantal megapixels een slimme keuze.

uitleg over megapixels en kwaliteit

Ben je van plan een spiegelreflex- of systeencamera aan te schaffen? Wij hebben de best geteste spiegelreflex- en systeemcamera’s al voor je opgezocht. Door de in dit artikel benoemde punten mee te nemen tijdens het overwegen van jouw aankoop, weet je zeker dat je goed zit! Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat je weet dat, de kwaliteit van de camera pas echt afhangt van de combinatie met een perfecte lens, statief en natuurlijk fotograaf. Nog even alle belangrijke punten op een rij:

📸 Ga na of je van plan bent foto’s metersgroot af te drukken
📸 Bekijk het lensaanbod van het cameramerk
📸 Ga voor een stofdichte en/of waterdichte camera
📸 Duik cameratesten in om naar het dynamisch bereik te kijken
📸 Ga naar een fysieke winkel en ervaar hoe de camera in de hand ligt (let op de positie van de knoppen)
📸 Kies voor een LCD-scherm met heldere kleuren (zichtbaarheid buiten is iets beter)

LENS VOOR LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Ben je op zoek naar een geschikte lens voor landschapsfotografie? Dan kunnen wij jou wel verder helpen! Het is namelijk belangrijk dat je goed weet waarvoor je de lens wilt gebruiken. Zo zijn er diverse lenzen beschikbaar. Sommige lenzen hebben een heel brede beeldhoek (groothoeklenzen), terwijl zoomlenzen ook grote voordelen hebben. Zo kan een zoomlens handig zijn wanneer je bijvoorbeeld niet dicht bij water, zoals een waterval kan lopen in verband met mogelijke waterschade. Ook is het mogelijk om met een zoomlens de gewenste compositie gemakkelijk te kaderen of mooie details in het landschap vast te leggen. Omdat je als landschapsfotograaf vaak goed moet nadenken over de locatie kan het zijn dat je niet overal kunt staan. Door te zoomen kun je toch in beeld krijgen wat je voor ogen had. 

Naast zoomlenzen zijn ook groothoeklenzen populair. Met een groothoeklens versterk je voornamelijk de dynamiek en krijg je door de grote beeldhoek veel op de foto. Groothoeklenzen zijn daarnaast vaak erg scherp en hebben een grote scherptediepte. Dit laatste is wat we vaak in landschapsfoto’s willen. Alles scherp krijgen van voor tot achter. Uiteindelijk geldt dat voor het maken van goede landschapsfoto een perfecte lens en een sterk statief nodig zijn. Waar je op moet letten voordat je een lens aanschaft en wat de beste lens voor landschapsfotografie is lees je in onze blog: Lens voor Landschapsfotografie.

HANDIGE ACCESSOIRES VOOR LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Niet alleen je camera en lenzen zijn belangrijk als je gaat fotograferen, maar ook een aantal accessoires. Voor elke discipline binnen de fotografie kunnen de accessoires verschillen. Hieronder leggen we de nadruk op accessoires binnen de landschapsfotografie. Echter zullen deze accessoires ook binnen andere disciplines te gebruiken zijn.

STATIEF

Er zijn accessoires waar je als landschapsfotograaf niet zonder kunt. Om te beginnen natuurlijk het statief. Een statief stelt je in staat om met langere sluitertijden te werken, maar is ook een handig middel om rustig te kijken of de horizon recht staat. Sommige statieven beschikken over een waterpas waarmee je ervoor zorgt dat het statief met de camera helemaal recht staan. Ook is het bij landschapsfotografie vaak wachten op hét moment. Dan is het fijn als je de camera op het statief kunt zetten, zodat jij je handen vrij hebt. 

Een statief zorgt ervoor dat je camera stabiel is en je, ook met lange sluitertijden, haarscherpe foto’s kunt maken. Daarnaast zorgt een statief vaak ook voor een betere compositie. Het voorkomt het maken van een kiekje (je druk af en loopt weer door) doordat je nadenkt waar je het statief neerzet. Neem daarom de tijd om je statief op een goede plek en hoogte te zetten.

Tijdens het aanschaffen van een goed statief voor landschapsfotografie is het erg belangrijk dat het statief stabiel is. Het statief moet goed stevig staan op oneffen ondergronden. Ook de kop van de statief is erg belangrijk. Landschapsfotografen fotograferen graag met een balhoofd, terwijl studiofotografen prima kunnen werken met een driewegkop. Voor iedere fotograaf zijn de criteria voor een goed statief dus anders.

Het materiaal van het statief is ook erg belangrijk. Als je serieus met landschapsfotografie start is een carbon statief aan te raden. Dit is een zeer stevig materiaal, maar weegt niet heel veel. Dat is prettig als je langere stukken moet lopen. Aluminium is een alternatief dat goedkoper is, maar weegt een stuk meer.

Ben je op zoek naar een geschikte statief? De statieven van RAWSTER zijn extra stabiel en beschikken een handige waterpas zodat je altijd een rechte horizon hebt.

1500px Fotografie Tips 001 landschappen in ijsland fotograferen met een groothoeklens en 10 stops filter

CAMERA FILTERS

Filters zijn voor landschapsfotografen een belangrijke accessoire. Door middel van filters is het mogelijk om de contrasten te overbruggen. Denk bijvoorbeeld aan de grijsverloopfilters bij zonsopkomst en –ondergang. Zonder filters of toepassing van de HDR-techniek is het onmogelijk om de contrasten in het landschap te overbruggen. De camera zal (bij automatische stand vooral) namelijk altijd een keuze maken: of een goed belichte lucht en een donkere voorgrond, óf een goed belichte voorgrond en een uitgebeten lucht. Wil je weten waarom? Lees dan hier meer over het waarom van filters.

Een belangrijk filter voor landschapsfotografie is het polarisatiefilter. Hiermee is meer contrast in de lucht te krijgen en haal je weerspiegelingen (in water of glas) weg. Een ander voordeel is dat een polarisatiefilter voor wat verzadiging zorgt. Hierdoor ogen je foto’s wat frisser. Door het filter te draaien bepaal je in welke mate het effect toegepast wordt. Doordat het filter schitteringen wegfiltert is het belangrijk om te weten dat het filter als zonnewering werkt. Door het filter dus goed te draaien zorg je ervoor dat ongewenst licht niet door wordt gelaten.

Maak je graag foto’s met een langere sluitertijd? Dan kun je eigenlijk niet zonder grijsfilters. Grijsfilters of ND-filters verlengen de sluitertijden door minder licht toe te laten. Hoe langer de sluitertijd, des te gladder het water van een rivier of zee wordt. Daarnaast worden je foto’s dynamischer. De grijs(verloop)filters zijn in diverse gradaties te verkrijgen. Het variabele grijsfilter verlengt de sluitertijd tussen de 2  tot 8 stops. Het 10 stops grijsfilter verlengt de sluitertijd met 10x. Dit laatste filter is altijd erg populair bij landschapsfotografen. 

Bij het aanschaffen van een filter is het belangrijk om voor een goede kwaliteit te kiezen. Je kunt filters van kwaliteit herkennen door op de volgende onderdelen te letten:

Coating – Let bij aankoop van een filter altijd op de coating van het filter. Coatings op het filter voorkomen ongewenste reflecties van het licht tussen het filter en het lensglas. Daarnaast zorgt het ook voor een betere transmissie van het licht. Zorg ervoor dat het polarisatiefilter altijd multi-coated is waarbij de regel geldt: hoe meer lagen coating, hoe beter dit is.

Materiaal – In de (online) winkels vind je veel verschillende merken. Let erop dat het glas altijd van hoge kwaliteit is. B270 Schott glas is het beste glas, wat overigens ook vaak voor brillen gebruikt wordt. Soms zit er echter plexiglas in een filter en dat zorgt voor veel verlies in scherpte en contrast in de foto’s! Weet dus wat je koopt. Ook is er veel verschil in kwaliteit in het frame. Soms draaien polarisatiefilters niet soepel of zit er ruimte tussen beide ringen. Dit heeft niet direct negatieve gevolgen voor de kwaliteit van de foto’s, maar deze frames kunnen minder goed tegen een stootje.

De aangeschafte filters kun je vervolgens handig en veilig bewaren in het RAWSTER camera filter etui. In het handige tasje is er ook ruimte voor geheugenkaartjes!

cyber monday camera filters

EXTRA BATTERIJEN EN GEHEUGENKAARTJES

Niets is zo vervelend om het ‘moment suprême’ te moeten missen omdat je batterij leeg is of je geheugenkaart vol is. In andere gevallen kan het voorkomen dat het geheugenkaart nog in de kaartlezer zit! Wat betreft het kopen van een extra batterij doe je er verstandig aan om dezelfde batterij aan te schaffen als de meegeleverde batterij. Er zijn diverse ‘goedkopere’ batterijen op de markt die in het begin prima werken, maar op den duur toch sneller leeg zijn. Dit verschilt natuurlijk per merk, maar let hier goed op als je de reviews leest over de accu’s die in jouw camera passen. Bij het aanschaffen van geheugenkaartjes is de schrijfsnelheid belangrijk. Let wel op dat je twee snelheden hebt: de lees- en schrijfsnelheid. In het veld is de schrijfsnelheid belangrijk (met name als je veel met de burst mode werkt), terwijl het ook wel handig is als de foto’s snel ingeladen worden op je PC. 

AFSTANDSBEDIENING OF DRAADONTSPANNER

Fotografeer je met lange sluitertijden en een statief, dan is het handig om met een afstandsbediening te fotograferen. De reden hiervoor is het voorkomen van bewegingsonscherpte. Bij het indrukken van de ontspanknop ontstaat vaak een lichte beweging die al voor onscherpte kan zorgen. Hoewel dit gemakkelijk te voorkomen is door je zelfontspanfunctie van 2 seconden aan te zetten, werkt een een draadontspanner sneller en gemakkelijker. Met name als je in de bulb stand wilt gaan fotograferen is een draadontspanner beter dan dat je steeds de ontspanknop ingedrukt moet houden.

een HDR-foto maken met een afstandsbediening en een statief

HANDSCHOENEN EN PLASTIC TAS

Hoewel het niet altijd koud zal zijn wanneer je foto’s maakt, zal deze tip tijdens de koude wintermaanden wel nuttig kunnen zijn. Zo bestaan er speciale fotografiehandschoenen, waarbij je de vingertoppen los kunt maken. Zo kun je toch alle knoppen goed blijven bedienen. 

Verder kunnen deze diverse kleine accessoires ook erg handig zijn. Een plastic tas (vuilniszak) bijvoorbeeld. Deze tas kan voor diverse doeleinden gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan het zitten op een vieze ondergrond of je tas erop neerleggen omdat de dauw nog niet opgedroogd is. Ook tijdens een plotse regenbui kan een plastic vuilniszak goede dienst doen. 

CAMERA INSTELLINGEN VOOR LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Door de juiste instellingen te kiezen kun je de foto maken die je voor ogen hebt. Bij landschapsfotografie kunnen veel verschillende uitgangspunten zijn. Zo zijn er fotografen die de grootsheid van de natuur willen benadrukken, terwijl anderen juist voor details gaan. Zo kun je vast voorstellen, dat vijf verschillende fotografen met vijf verschillende foto’s van het bos terugkomen. Ga daarom goed na wat je belangrijk vindt. Het kan helpen om jezelf het volgende af te vragen en vervolgens de instellingen naar die bevindingen in te stellen:

1  Ga je de foto horizontaal of verticaal maken?
2  Is er een horizon aanwezig? (licht/donker contrast)
3  Spelen voorgrond elementen een rol in de foto?
4  Wil je beweging in de foto bevriezen of juist laten zien?
5  Welke rol speelt licht in jouw foto?

Vervolgens ga je kijken naar de instellingen. De beste instellingen voor landschapsfotografie kun je instellen door een stappenplan te volgen. Daarbij zou je voor jezelf eerst de bovenstaande vragen kunnen beantwoorden. Vervolgens kun je aan de hand van het idee dat je in je hoofd hebt kijken naar de belichtingsdriehoek, het scherpstelpunt en de brandpuntsafstand. In ons artikel over de beste instellingen voor landschapsfotografie leer je meer over het maken van de juiste keuzes.

Beste fotografie reizen naar IJsland

LANDSCHAPSFOTOGRAFIE EN SCHERPSTELLEN

Landschapsfotografen houden van scherpe foto’s. Wanneer je de foto inzoomt moeten alle details haarscherp zijn. Scherp, scherper, scherpst dus. Omdat landschapsfoto’s vaak uitgeprint worden is dat ook niet zo gek. De pracht van het landschap moet op ieder formaat eruit springen. Maak jij ook het liefste haarscherpe foto’s? Dan wil je zeker de maximale scherptediepte behalen. Om de meest scherpe foto’s te krijgen moet je rekening houden met verschillende oorzaken die onscherpte kunnen veroorzaken. Met onze 10 tips voor super scherpe landschapsfoto’s ontdek je hoe je voor haarscherpe foto’s zorgt.

maak de scherpste foto's als landschapsfotograaf

Naast de 10 tips waar we eerder naar verwezen is het natuurlijk van belang dat je weet hoe je het beste kunt scherpstellen. Door gebruik te maken van de juiste scherpstelpunten en methoden krijg je nooit meer te maken met onscherpe foto’s. Niets is erger dan er later achterkomen dat de foto’s niet scherp zijn. Door het kleine formaat van het LCD-scherm krijg je vaak een onnatuurlijke impressie van je foto. Zowel in scherpte als kleur. Daarnaast zijn er nog meer elementen die ervoor kunnen zorgen dat je foto’s minder scherp worden. Wil jij ook goed kunnen scherpstellen bij landschapsfotografie? Bezoek dan snel de link en voorkom dat je onscherpe foto’s krijgt.

Nog een belangrijk begrip onder landschapsfotografie is de Hyperfocale afstand. Misschien klinkt het begrip je nog onbekend in de oren. De Hyperfocale afstand heeft alles te maken met scherpstellen en afstand. Hoewel scherpstellen voornamelijk automatisch gaat is hyperfocaal scherpstellen eerder een techniek waarbij je alle onderwerpen scherp kunt krijgen. Daarbij moet je echter rekening houden met enkele voorwaarden. Deze worden in ons artikel over de hyperfocale afstand bij landschapsfotografie beschreven.

LANDSCHAPPEN FOTOGRAFEREN MET EEN LANGE SLUITERTIJD

Bij het fotograferen van landschappen worden soms lange sluitertijden gebruikt om de dynamiek te benadrukken. In het vorige hoofdstuk werden handige accessoires voor landschapsfotografie behandeld. Wanneer je met een lange sluitertijd gaat fotograferen zijn daarvan het statief, een afstandsbediening en grijsfilters onmisbaar, want die heb je namelijk nodig om overbelichting te voorkomen. Vooral als je nog niet bekend bent met het gebruiken van lange sluitertijden kan deze vraag nog rondspoken: Waarom zou je landschappen willen fotograferen met een lange sluitertijd? Eigenlijk is de reden vrij eenvoudig. Lange sluitertijden werken met name goed indien er bewegende elementen in het landschap te zien zijn zoals water of wolken. Door de foto te maken met een lange sluitertijd krijg je een mooi effect in de foto. Een effect wat je met het oog niet kunt zien en dat maakt de foto direct bijzonder!

Landschapsfotografie met een korte sluitertijdLandschapsfotografie met een lange sluitertijd

WATER FOTOGRAFEREN MET EEN LANGE SLUITERTIJD

Bewegend water trekt bij een lange sluitertijd helemaal glad. Bij wild water, zoals het zeewater dat tegen rotsblokken slaat, krijg je er nog een extra effect bij. Er komt een melkachtige witte laag over het water te liggen. Natuurlijk zou je foto’s van bewegend water ook met een korte sluitertijd kunnen maken. Het nadeel hiervan is wel dat je ieder golfje ziet waardoor de foto er druk uitziet. Het grote voordeel van een lange sluitertijd is dus dat het gevoel van rust gecreeërd wordt in de foto en hierdoor is er minder afleiding in het water te zien. Het gevolg hiervan is dat andere elementen in het landschap beter opvallen en dus meer aandacht krijgen. In de onderstaande twee foto’s is duidelijk het verschil te zien tussen een korte sluitertijd (1e foto gemaakt met 1/15 sec.) en een lange sluitertijd (2e foto gemaakt met 120 sec.).

WOLKEN FOTOGRAFEREN MET EEN LANGE SLUITERTIJD

In de bovenstaande foto’s is duidelijk een verschil te zien in het water, maar ook in de wolken zie je verschil. De wolken staan, net zoals het water, niet stil tijdens de foto die gemaakt wordt met een lange sluitertijd. Hierdoor onstaat het gestreepte effect van wolken in de lucht. Deze foto is gemaakt op een zwaar bewolkte dag waardoor het effect niet eens optimaal is in mijn ogen. Als het ongeveer 50% bewolkt is krijg je nog veel mooiere resultaten in de lucht te zien.

Willemstad 98 PS

VOORKOM OVERBELICHTING MET LANGE SLUITERTIJDEN

Zoals al eerder in dit artikel naar voren kwam heb je vaak een filter nodig om foto’s te maken met hele lange sluitertijden. Waarom? Als je overdag foto’s maakt is komt er teveel licht door het objectief de camera binnen en raakt de foto sneller overbelicht bij lange sluitertijden. Een ND filter (grijsfilter) dat licht tegenhoud is dan nodig om overbelichting te voorkomen. Waar moet je precies op letten bij het kopen van een grijsfilter of nd-filter? In ons artikel over de aanschaf van een goed filter lees je meer over filterkwaliteit en de verschillende soorten filters die bestaan.

Variabel Grijsfilter Kopen

COMPOSITIE TIPS VOOR LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Hoe vind je de beste compositie tijdens het maken van een landschapsfoto? De camera is en blijft een object in een 3D wereld. Het toestel scant de omgeving en weet een 2D foto te maken. Gelukkig zijn er voldoende trucjes om onze hersenen te foppen bij het zien van een foto. Met onze tips nemen laten we zien hoe je de toeschouwer mee de diepte in kunt nemen.

WERKEN MET LIJNEN

Diepte ervaren we door de stand van onze ogen. Doordat onze beide ogen het landschap voor ons iets anders zien, kunnen we perspectief in het landschap waarnemen. Kenmerken van perspectieven worden razendsnel door onze hersenen verwerkt en geregistreerd. Door deze registratie kan een tweedimensionaal beeld als een driedimensionaal beeld waargenomen worden. Omdat je twee ogen nodig hebt om diepte te kunnen zien, mogen mensen die maar met één oog kijken vaak niet autorijden. 

Eén van de kernmerken voor diepte zijn lijnen. Denk bijvoorbeeld aan een spoorlijn. We weten allemaal dat de rails van een spoorlijn evenwijdig van elkaar liggen. Toch lijkt, hoe dichter je bij de horizon komt, de spoorlijn steeds dichter naar elkaar toe te gaan (lijnperspectief). Onze hersenen weten dat de rails evenwijdig van elkaar liggen, maar registreert dat ze steeds dichter bij elkaar komen. Onze hersenen trekken daarom de conclusie dat er diepte in het landschap moet zitten om dit waar te kunnen nemen.  

Een ander belangrijk punt is dat onze ogen een vast patroon volgen bij het zien van een foto. Dit is globaal een X (beginnend links bovenin). Dit gaat razendsnel en zal niet als dusdanig ervaren worden. Als je dit weet kun je hier gebruik van maken. Diagonale lijnen werken goed in het landschap, vaak beginnen vanuit een benedenhoek. Door diagonale lijnen, zeker gecombineerd met een lijn-perspectief, lijkt er diepte te zitten in een tweedimensionaal beeld. Daarnaast leiden lijnen je oog ergens heen. Ook hiervan kun je handig gebruikmaken door je ogen te sturen naar een object wat jij belangrijk vindt. In het westen is ons aangeleerd van links naar rechts te lezen. Om die reden werkt het dominante onderwerp het beste wanneer je hem rechts in de foto plaatst. Zo voorkom je dat je de kijkrichting blokkeert. 

TIP 1: Zoek dus actief naar lijnen in je landschap. Door deze lijnen registreren onze hersenen kenmerken van diepte en zal dus een tweedimensionaal beeld als een driedimensionaal beeld ervaren.

GA OP ZOEK NAAR HERHALING

Na een lijnperspectief is herhaling een kenmerk van diepte. Denk aan de rij molens langs de vaart in Kinderdijk. De voorste molen komt als het ware steeds terug. Dit is niet alleen bij molens, maar meerdere objecten kunnen herhaald worden. Denk bijvoorbeeld aan een rij bomen langs een weg. Vaak wordt het kenmerk herhaling gebruikt in relatie tot lijnen en verhouding. Even terug naar de vijf molens van Kinderdijk. De voorste molen is groter dan de achterste, althans voor onze waarneming. Trek je een lijn vanaf de bovenste wiek van de voorste molen tot de achterste molen, dan zal er een schuine lijn richting de horizon komen te staan (lijnperspectief). Daarnaast neemt ons oog waar dat de voorste molen groter is dan de achterste (verhouding). Deze kenmerken zorgen voor signalen waarvan onze hersenen de conclusie trekken dat er diepte in een landschap(sfoto) moet zitten.

TIP 2: Ga op zoek naar herhaling. Denk aan de molens van Kinderdijk, maar ook de bomen langs de kant van de weg, de wolken in de lucht, etc. Zeker in combinatie met lijnen en verhouding is het een sterk kenmerk van diepte!

Cursus Fotograferen met Lange Sluitertijden

GEBRUIK DE JUISTE VERHOUDING

Een derde kenmerk van diepte is verhouding. Kleine objecten in de voorgrond kunnen vergroot worden door dichter op je object te kruipen of een lager standpunt in te nemen. Hierdoor verandert de verhouding van dit object ten opzichte van omgeving. Denk bijvoorbeeld aan een paddenstoel. Door dicht op de paddenstoel te kruipen wordt de paddenstoel groter dan de bomen in het bos waarin de paddenstoel staat. Onze ogen registreren een grote paddenstoel ten opzichte van de (in verhouding) kleinere bomen. Dit signaal wordt omgezet in onze hersenen, waardoor onze hersenen concluderen dat er diepte in de foto moet zitten (omdat paddenstoelen namelijk niet groter kunnen zijn dan een boom).

TIP 3: Zak een door je knieën en/of kruip dichter op je object. Door de verhoudingen zal er diepte in je foto te zien zijn.

SPEEL MET VOORGRONDELEMENTEN EN LAGEN

Doordat we diepte ervaren kun je dit effect in een foto versterken door met lagen te spelen. Speel met voorgrond elementen en verdeel het landschap in segmenten. Denk bijvoorbeeld aan de trekkenwand  bij musicals. De illusie van diepte wordt gecreëerd door horizontaal te denken. Wanneer je een foto van een landschap maakt ontstaat dit landschap vaak ook uit lagen. De lucht, de bomen of bergen, het vlakke landschap en in sommige gevallen een voorgrond.

TIP 4: Denk niet alleen in perspectief en ga op zoek hoe voorgrond elementen jouw foto kunnen versterken.

voorgrondelement landschapsfotografie

LEER WERKEN MET HET AFMOSFERISCH PERSPECTIEF

Door het atmosferisch perspectief neemt de kleur intensiviteit af naar mate de afstand. Dit effect is voornamelijk in de bergen goed zichtbaar. Ook in de schilderkunst hanteerde de schilders deze techniek om diepte te suggereren. Omdat het atmosferisch perspectief dus afhankelijk is van de afstand, kun je dit ook het beste vastleggen met een zoomlens. 

TIP 5: Kijk verder dan je neus lang is en leer te kijken naar de invloed van kleur en intensiviteit.

DE JUISTE STANDPUNTEN GEBRUIKEN

Wat heb jij over voor dé foto? Vele fotografen maken staand een foto, zonder na te denken over het standpunt. Dat is zonde, want met een goed doordacht standpunt kun je de dynamiek, diepte en kracht van een foto verbeteren! Daarover leer je in deze video meer:

Ook bij de onderstaande foto’s die in IJsland gemaakt zijn is de camera een beetje omlaag gekanteld. De eerste foto is vanuit gehurkte positie genomen, de tweede foto vanuit een iets hoger perspectief. Zoals je ziet laat de laatste foto iets meer van het landschap in de achtergrond zien. Dit geeft aan dat het lage standpunt niet altijd het meest ideale is. Het ligt er aan hoeveel en wat je wilt laten zien. Experimenteer daar dus goed mee.

WORKSHOPS EN CURSUSSEN OVER LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Door de grote variatie die landschapsfotografie met zich meebrengt raak je nooit uitgeleerd. Houd jij van het fotograferen van landschappen en wil jij jezelf nog meer verdiepen in landschapsfotografie? Ons ruime aanbod aan online cursussen en workshops op locatie helpen jou om nóg mooiere landschapsfoto’s te kunnen maken. 

BEOORDELINGEN WORKSHOPS EN CURSUSSEN OVER LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

224 beoordelingen | 9.8

WORKSHOP LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Tijdens de workshop Landschapsfotografie leer je in één dag onder begeleiding van een ervaren landschapsfotograaf de fijne kneepjes van landschapsfotografie kennen. De prachtige locatie, kleine groep en daardoor veel persoonlijke aandacht maakt deze workshop uniek. Voor de workshop wordt een datum gepland met maar enkele beschikbare plaatsen. Als geïnteresseerde kun je jezelf aanmelden voor het interesse formulier. Door je aan te melden wordt je als eerste op de hoogte gehouden van de nieuwe datums. Meer informatie over de workshop landschapsfotografie is te vinden op de workshop pagina. Door op de onderstaande groenen knop te klikken kom je direct op de juiste pagina terecht.

Meer informatie over de Workshop Landschapsfotografie

Jan Koppelaar - Paard van Marken

ONLINE CURSUS LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Een cursus volgen waarbij je zelf de tijden kunt bepalen? Dat kan! Onze online cursus landschapsfotografie is op iedere locatie te volgen. Je hebt alleen maar een internetverbinding nodig. In deze online cursus leer je alles wat je maar kunt bedenken rondom landschapsfotografie. Al ruim 1000 tevreden cursisten zijn je al voor! Benieuwd of de online cursus landschapsfotografie iets voor jou is? Bezoek onderstaande knop voor meer informatie.

Meer informatie over de Online Cursus Landschapsfotografie

jan koppelaar fotografie kinderdijk

WEBINAR SERIE

De Webinar Serie bestaat uit vier verschillende onderdelen: herfst, nacht, landschap en panorama. Als cursist krijg je na aanschaf onbeperkt toegang tot de webinar serie, erg handig wanneer je bijvoorbeeld iets vergeten bent. Daarnaast kun op je eigen tempo de webinars bekijken. Selecteer de groene knop voor meer informatie over de Webinar Serie.

Meer informatie over de Webinar Serie

jan koppelaar fotografie moerputten

MOOIE LOCATIES VOOR LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Met een mooie locatie ben je al gelijk een stap verder. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen idee over een mooi landschap. Bedenk daarom voor jezelf wat je belangrijk vindt aan een landschap. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld de aanwezigheid van een duidelijke horizon of het belang van de aanwezigheid van water. In dit hoofdstuk geven we tips hoe je de mooiste locaties kunt vinden, ook in Nederland!

BEKIJK HET WERK VAN ANDERE FOTOGRAFEN

De meest gemakkelijke vorm om mooie locaties te vinden is het kijken naar het werk van andere fotografen. Veel fotografen zijn actief op Facebook, 500px.com en/of Flickr. Via deze bronnen zijn duizenden foto’s beschikbaar die veel inspiratie op kunnen leveren. Daar zullen ongetwijfeld foto’s tussen zitten uit het gebied die je in gedachte heeft. Het bekijken van de foto’s van andere fotografen, levert je twee aspecten op:

✅ Het helpt je aan de meest mooie locaties. Door het werk van anderen krijg je een indruk van het gebied zelf.

✅ Door het werk van andere fotografen te bekijken, krijg je informatie welk concept het beste bij een locatie past: zwart-wit, kleur, HDR, etc. Het bekijken van de foto’s van de lokale fotograaf, is hier de belangrijkste tip. Een lokale fotograaf woont in het gebied, kent het gebied op zijn/haar duimpje en heeft ongetwijfeld een groot portfolio opgebouwd. Daarin zullen vast en zeker foto’s van verschillende jaargetijden en momenten van de dag genomen zijn. Dit alles geeft jou een schat van informatie over de juiste tijd en moment op de juiste plaats.

Scharendijke mooie locatie voor landschapfotografie

GA BUITEN OP VERKENNING

Het zoeken naar goede locaties op de computer door middel van foto’s bekijken, is stap 1. Stap 2 gaat een stuk verder, namelijk: achter je computer vandaan en naar buiten gaan.Landschapsfotografie staat of valt met een goede voorbereiding. Dit houdt ook in dat een locatie van te voren goed verkend wordt. Door een gebied met eigen ogen te aanschouwen komt het gebied ‘tot leven’, wat inspirerend werkt. Nieuwsgierigheid is hierin het sleutelwoord. Altijd op zoek naar opvallende zaken, spanning wat na iedere bocht aangetroffen wordt.
Hoewel er veel foto’s van gebieden op internet gevonden kan worden, zullen er ongetwijfeld gebieden zijn die de moeite waard zijn en niet op internet gevonden worden. Door naar buiten te gaan, rond te rijden, uit te stappen en wandelingen te maken, kom je de meest mooie locaties tegen.

MAAK EEN BUCKET-LIST MET LOCATIES

De meeste plekken van de wereld zijn al ontdekt en daar kun je natuurlijk je voordeel uit halen! In de vorige alinea hebben we nog beschreven hoe het kan helpen om naar andere fotografen te kijken en inspiratie op te doen van aantrekkelijke locaties. Websites zoals Flickr en Instagram maken gebruik van handige geo-tags. Bij sommige camera’s worden geo-tags automatisch opgeslagen in de EXIF-gegevens. Dat is natuurlijk erg handig, want zo weet je altijd waar en wanneer je de foto gemaakt hebt. Het belangrijkste verschil tussen de opgeslagen EXIF-gegevens van je camera en de geo-tags die je zelf invoert is de specifieke locatie. De lengte en breedtegraad van de precieze plek. Een foto kan natuurlijk gemaakt zijn in de Zwitserse Alpen, maar de Alpen zijn groot. Wil je dus echt de exacte plek weten? Dan is Flickr het antwoord.

Om de prachtigste landschapsfoto’s te maken hoef je natuurlijk niet de grens over. De unieke natuur en het steeds afwisselende weer van Nederland, maakt ons land ideaal voor landschapsfotografie. In onze blog delen wij de volgens ons mooiste locaties voor landschapsfotografie in Nederland.

BOEKEN OVER LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Ben jij ook een echte liefhebber van mooie fotografie boeken? Lees dan snel verder! We belichten in dit hoofdstuk de mooiste Nederlandse boeken over landschapsfotografie. Daarnaast is een boek over fotografie een van de leukste cadeau’s voor fotografen.

Boek over landschapsfotografie

BOEK: NEDERLANDSE LANDSCHAPPEN FOTOGRAFEREN

Nederlandse Landschappen Fotograferen is een boek geschreven door natuurfotograaf Ruben Smit. Ruben Smit is een van de weinige Nederlandse fulltime natuurfotografen en zijn foto’s worden regelmatig gepubliceerd in bekende tijdschriften zoals National Geographic, Outdoor Photographer en Grasduinen. In het boek Nederlandse Landschappen Fotograferen beschrijft Ruben uitgebreid welke stappen hij neemt bij het fotograferen van landschappen in Nederland en op welke locaties je mooie foto’s kunt maken. Hieronder volgt een review van de inhoud van dit fotografieboek.

De reden waarom Ruben Smit het boek Nederlandse Landschappen Fotograferen heeft geschreven wordt direct in het begin uitgelegd. Veel fotografen willen niet hun geheimen vrijgeven en daarnaast zijn de meeste boeken over landschapsfotografie gebaseerd op foto’s gemaakt in natuurgebieden in het buitenland. Dit is naar mijn mening ook gelijk een van de grote pluspunten van dit boek. Mooi landschappen fotograferen in bergachtige omgevingen is vaak toch wat eenvoudiger. Diverse landschapsfotografen heb ik al horen zeggen dat als je in Nederland goede landschapsfoto’s kunt maken, je dit dan over de hele wereld kunt. In het boek Nederlandse Landschappen Fotograferen draait het helemaal om ons kleine landje en Ruben laat zien dat Nederland absoluut niet saai is voor de landschapsfotograaf. Integendeel, want Nederland heeft hele diverse landschappen.

Het boek begint met een hoofdstuk waarin de definitie van landschapsfotografie besproken wordt en welke soorten landschapsfotografie er zijn. In Nederland heb je namelijk te maken met onder andere boslandschappen, zeeschappen en mooie wolkenluchten welke je in verschillende stijlen kunt vastleggen. In het volgende hoofdstuk staat de apparatuur van de landschapsfotograaf centraal. Verschillende objectieven worden kort besproken en ook het nut van een statief komt aan bod. Daarnaast wordt ook de essentie van filters besproken voor landschapsfotografie. In dit hoofdstuk wordt er ook kort ingegaan op fototechnische zaken zoals diafragma, sluitertijd, belichtingsmethodiek, etc maar hierin is Ruben kort en bondig.

De informatie in de eerste drie hoofdstukken is al erg waardevol, maar vanaf hoofdtuk 4 gaat het echt beginnen! Hoofdstuk 4 gaat over de kijkvaardigheden en hier worden veel goede tips gegeven. Als je niet goed kijkt en je niet kunt inschatten hoe een foto eruit gaat zien dan is het maken van een aansprekende foto veel moeilijker dan wanneer je deze vaardigheden al beheerst. In hoofdstuk 5 worden allerlei soorten landschappen besproken en hierbij worden ook veel voorbeeldfoto’s gegeven. Het leuke aan dit boek is dat er niet alleen staat met welke instellingen een foto gemaakt is, maar er gaat ook een verhaal vooraf hoe Ruben te werk is gegaan. Door deze praktische verhalen leer je enorm veel.

De schrijfstijl van het boek is erg aangenaam waardoor het boek lekker wegleest. Na het lezen zul je ongetwijfeld vol nieuwe ideeën zitten en alle handige tips willen toepassen. Achterin het boek is nog een lijst te vinden met locaties in heel Nederland waar je spannende Nederlandse landschappen kunt fotograferen.

Conclusie:
Ik heb al veel over landschapsfotografie gelezen in boeken, maar ook op internet. Zoals Ruben in zijn boek aangeeft is dit vaak gericht op de landschappen in het buitenland. Om deze reden vind ik het boek Nederlandse Landschappen Fotograferen van Ruben Smit echt een aanrader voor iedereen die landschappen fotografeert. Alle aspecten van landschapsfotografie komen naar voren en Ruben is niet bang om zijn geheimen met ons te delen. Zelf heb ik dit boek voor €24,95 gekocht en dat is het zeker waard. De actuele prijs van het boek is te vinden op Bol.com. De Rooij Fotografie krijgt een kleine commissie als er een bestelling via deze link geplaatst wordt. Op de website van Bol.com is het overigens ook mogelijk om een aantal pagina’s uit het boek te bekijken.

Boek Landschapsfotografie

BOEK: DIGITALE LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Deze keer gaat de review over het boek Digitale Landschapsfotografie geschreven door Michael Frye. Iedere enthousiaste landschapsfotograaf kent Ansel Adams wel. Ansel Adams wist in het verleden mooie, herkenbare (zwart-wit) foto’s te maken die wereldberoemd zijn geworden.

Het boek Digitale Landschapsfotografie is het eerste boek waarin de werkwijze van Ansel Adams beschreven staat. Het zonesysteem wat Adams veel gebruikte wordt haarfijn uitgelegd zodat de belichting van de foto helemaal klopt. Zoals de tekst op de cover “in de voetsporten van Ansel Adams en andere toonaangevende fotografen” worden ook foto’s van andere fotografen besproken. Het boek begint met de technische basis en dat klinkt eigenlijk best saai. Ieder fotografieboek begint met de basistechnieken van de fotografie, maar toch raad ik je aan om dit hoofdstuk wel te lezen. Dit boek beschrijft de technische basis toch net op een manier waardoor je toch nog nieuwe dingen zult leren. Daarnaast wordt deze theorie met schitterende foto’s afgewisseld. Het technische deel van het boek gaat met name diep in op de belichting. Er wordt beschreven hoe Ansel Adams zijn belichting perfectioneerde en hoe je dit zelf ook kunt toepassen met je digitale camera. Erg interessant al zeg ik het zelf!


Deel 2 van het boek gaat dieper in op de kwaliteit van het licht, goede composities maken en de kunst van het kijken. Als je dingen niet ziet dan zul je ook nooit die mooie foto maken. Opnieuw komen er veel mooie foto’s langs welke stuk voor stuk worden besproken. Op deze manier leer je direct waarom de foto juist op die manier is gemaakt en op een gegeven moment zul je dit ook bij je eigen foto’s gaan toepassen waardoor deze aanzienlijk beter worden. Dit tweede deel bestaat bijna uit 50 pagina’s en staat boordevol tips en trucs die eenvoudig toe te passen zijn op je eigen foto’s.

Het laatste deel van het boek gaat over de digitale fotobewerking en het afdrukken van je foto’s. De complete workflow van de auteur wordt besproken zoals het aanpassen van de witbalans, contrast en zwartpunt/witpunt. Ook wordt er stilgestaan bij niveau’s, curves, doordrukken en tegenhouden. Ook een belangrijkpunt is het verscherpen van de foto’s in de nabewerking. Met duidelijke foto’s wordt aangegeven hoe je de scherpte kunt optimaliseren. De laatste 10 pagina’s gaan over het afdrukken van foto’s. Welke printers zijn er, wat voor papier kun je gebruiken en hoe zorg je ervoor dat de kleuren goed afgedrukt worden.

Dit fotografieboek heeft in totaal 160 pagina’s en leest erg makkelijk. Naast de zeer leerzame tekst zijn er ook honderden mooie foto’s in dit boek te bekijken waaruit veel inspiratie te halen is. Het is naar mijn mening dus een goed boek. Je kunt het boek aanschaffen bij Bol.com!

Voordelen van een statief bij landschappen

INTERVIEW MET EEN LANDSCHAPSFOTOGRAAF

In dit interview hebben we landschapsfotograaf Jan Koppelaar geïnterviewd. 

Wie ben je en wat fotografeer je?

Ik ben Jan Koppelaar (1984). Verder ben ik getrouwd, heb ik twee lieve kinderen en ben ik in het dagelijkse leven directeur van een school voor Speciaal Basisonderwijs. Ik ben woonachtig in de Alblasserwaard. Dit gebied staat bekend om z’n mooie molens en fraaie landschappen. Sinds enkele jaren heb ik mij meer toegelegd op landschaps-en nachtfotografie. Daarnaast fotografeer ik ook graag stads- en dorpsaanzichten, vaak wel gecombineerd met hiervoor genoemde landschaps- of nachtfotografie.


Hoelang ben je al bezig met fotografie?

Sinds 2011 ben ik actief bezig met fotografie. Dit betreft het zowel zelf actief fotograferen als het geven van workshops en lezingen. Voor 2011 heb ik lang niet gefotografeerd, maar daarvoor kort tijdens het analoge tijdperk. Ik ben een autodidact. Dit betekent dat ik mezelf alles heb aangeleerd door veel te oefenen, veel vakbladen te lezen, werken van collega’s bekijken en door samen met een fotomaat op pad te gaan. Door samen kritisch naar beelden te kijken, leer je veel. Daarom is mijn tip om kritisch naar jouw eigen beelden en naar die van anderen te kijken en je steeds af te vragen hoe je het anders zou doen.

Hoe vind jij als landschapsfotograaf al die mooie locaties?

Als landschapsfotograaf probeer ik zoveel mogelijk vanuit een plan te werken. Ik wil vooraf weten wat ik ga fotograferen en naar aanleiding van de gekozen locatie bepaal ik ook tijdstip en blijf ik de (weers)omstandigheden in de gaten houden. Om tot een goed plan te komen laat ik mij inspireren door foto’s van anderen te bekijken, bijvoorbeeld via Google Afbeeldingen. Echter is mijn grootste inspiratiebron de locaties zelf. Door veel in het veld te zijn en te denken in composities rijpt er een plan. Naar aanleiding van dit plan ga ik via allerlei kanalen (Google Afbeeldingen, Google Earth, etc.) op zoek naar mogelijkheden om meer inzicht te krijgen in het gebied en het eventuele object. Door dit te doen geef je vorm aan je plan en heb je duidelijker voor ogen hoe jij deze foto wilt gaan maken. Lukt het niet om vooraf de locatie te bezoeken (bijvoorbeeld omdat de afstand te ver is), zorg dan dat je zoveel als mogelijk vooraf informatie over de locatie te pakken krijgt. Als ik eenmaal een mooie locatie gespot heb, sla ik de gegevens op in mijn telefoon. Ik voer de locatie, de reisafstand, parkeergelegenheid en het type fotografie wat het beste past bij de locatie in. Op deze manier bevat mijn telefoon een schat in informatie.

Cursus Landschapsfotografie (Jan Koppelaar)


Fotografeer je het liefst met opkomende of met ondergaande zon?

Persoonlijk fotografeer ik het liefst met opkomende zon. Hiervoor heb ik verschillende redenen. In de eerste plaats zijn de kleuren ’s morgens doorgaans intenser dan ’s avonds. Dit heeft met de luchtvochtigheid van de nacht te maken. Door de vochtdeeltjes in de lucht lijken de kleuren intenser. Daarnaast is bij opkomende zon de kans op bewolking meer aanwezig dan bij ondergaande zon. Heel vaak krijg ik eind van de middag, bij het zien van een schitterend wolkendek, zin om te gaan fotograferen. Maar hoe meer het tijdstip van de zonsondergang nadert hoe minder bewolking te zien is. Gelukkig is dat niet altijd zo, maar heel vaak wel. Omdat ik van mooi aangelichte wolken hou, ga ik liever op stap tijdens zonsopkomst en zonsondergang. Een laatste reden om met zonsopkomst te fotograferen heeft te maken met de drukte. Tijdens zonsopkomst fotografeer je doorgaans alleen of met weinig mensen, terwijl tijdens zonsondergang de kans op veel meer fotografen groter is.

Met betrekking op de vorige vraag, Is het verschil te zien in de foto’s?
Als de kleuren in de lucht intenser zijn, is dit terug te zien in je foto’s. Zeker in combinatie met Exposure tot he Right. Door langer te belichten (let op dat je niet overbelicht) kan er meer data in de foto komen. In de nabewerking kun je het maximale uit de al intensieve kleuren halen. Daarnaast gaf ik aan dat ’s morgens de kans op bewolking groter is dan ’s middags. Om te kijken wat dit met je foto doet, kun je van één en dezelfde locatie twee foto’s maken: één met wolken en één zonder. Je zult merken dat de foto met bewolking meer aanspreekt.

Alles voor de foto jan koppelaar fotografie


Hoe belangrijk zijn camera filters voor jou bij je landschapsfoto’s? En welke filters gebruik je?

In mijn optiek kan een landschapsfotograaf niet zonder filters. Ik ben altijd op zoek naar de balans in de foto. Ook de balans in de belichting. Als ik werk zonder filters is deze balans weg. Dit heeft te maken dat de camera altijd uitgaat van ‘middengrijs’. Merkt de camera veel lichte delen, dan wil de camera dit terugbrengen naar ‘middengrijs’. Echter is het zo dat de camera dit met de gehele foto doet en niet alleen met de lichte delen. Het gevolg is dat de lucht goed belicht is, maar dat de voorgrond donker is. Andersom werkt dit ook: een goed belichte voorgrond levert dan een overlichte (uitgebleekte) lucht op. Om deze balans weer te krijgen, gebruik ik filters. Ik heb een aantal filters die voor mij belangrijk zijn. Zo gebruik ik een polarisatiefilter, grijsfilters en grijsverloopfilters. De grijs(verloop)filters heb ik in diverse gradaties. Zelf fotografeer ik met filters van LEE, maar er zijn vele andere soorten op de markt. Belangrijk voor mij is dat de filters geen kleurzweem achterlaten, maar dat de kwaliteit goed blijft ook als je meerdere filters voor elkaar plaatst. Spaar daarom liever door voor kwalitatief betere filters dan dat je te snel filters aanschaft.

Hoe verkoop je landschapsfoto’s?
Ik verkoop mijn foto’s op twee verschillende manieren. Allereerst via mijn webshop op mijn site. Daar zijn de foto’s te koop op diverse materialen, maar ook als digitaal bestand zijn ze te koop. De verkoop van digitale bestanden beheer ik zelf en handel ik ook zelf af. De verkoop van foto’s op diverse materialen besteed ik uit aan een derde partij, via Werk aan de Muur. Voor mij is dit ideaal omdat het mij weinig werk kost. Ik heb de wens om ooit dit in eigen beheer te doen, maar vanwege mijn drukke baan komt er op dit moment weinig van.

Als je een beginnende landschapsfotograaf 2 tips mag geven, welke zijn dat?
Zorg dat je werkt vanuit een voorbedacht plan is mijn eerste tip. Denk na over wat en hoe je de foto wilt maken. Door je goed voor te bereiden is de kans groter dat je met een geslaagde foto thuiskomt. Zorg dat je weet wanneer je er moet zijn (niets is zo frustrerend als je de zon op ziet komen en je bent nog niet op locatie), hou rekening met je reisafstand en zorg dat je minimaal 45 minuten voor zonsopkomst/-ondergang op locatie bent. Hou de week ervoor iedere dag de weersverwachting in de gaten en laat je niet verrassen. Concentreer je op één ding is mijn tweede tip. Ik zie regelmatig fotografen tijdens het moment suprême rondlopen op zoek naar (nieuwe) locaties. Hierdoor is de kans groot dat je het mooiste moment van de zonsopkomst mist. Daarnaast levert het betere beelden op als je jezelf concentreert op één punt, object of compositie. Hierdoor heb je de tijd om de compositie te fine tunen in het veld, zonder dat je later achter je PC erachter komt dat je beter toch één stapje naar rechts had moeten doen. Daarnaast leveren beide tips je het verschil tussen kiekjes en foto’s op. Met kiekjes (waar overigens niets mis mee is) leg je mooie momenten vast, terwijl je met foto’s momenten mooi vastlegt.

jan koppelaar fotografie zaagmolen

LANDSCHAPSFOTO'S BEWERKEN

De beste bewerkingsprogramma’s voor landschappen voldoen aan de verwachtingen van de fotograaf. Veel fotografen fotograferen landschappen met de intentie om de allermooiste foto’s te delen en wellicht uit te printen en verkopen. Om die reden gaat de voorkeur uit naar het fotograferen in RAW vs. JPEG. Het grootste voordeel van fotograferen in RAW-bestand is het brede scala aan mogelijkheden die je in de nabewerking kunt toepassen. Zo geldt, dat je wanneer je in RAW-formaat fotografeert, je altijd dit bestand nog even bij langs moet. Dat heeft te maken met de manier waarop dit ruwe foto-bestand de contrasten en waarden ook onaangetast laat. Zou je de raw-bestanden niet bewerken, dan kun je fletse kleuren verwachten. Na de toegepaste bewerkingen is het natuurlijk van belang dat je de foto exporteert naar een jpg bestand, zodat deze gedeeld kan worden op het internet. 

Welke bewerkingsprogramma’s het meest geschikt zijn verschilt per fotograaf. Ben je beginnende fotobewerker? Dan kan ons overzicht van het beste fotobewerkingsprogramma jou wellicht helpen bij het vinden van het perfecte programma om foto’s mee te bewerken. Ben je al wat gevorderder in het bewerken van foto’s? Lees dan snel verder voor onze landschapsfotografie bewerkingstips in Lightroom en Photoshop of bekijk onze Adobe Lightroom Tutorial, waarin we in een video onze bewerkingstips delen.

Online Cursus Adobe Lightroom Classic CC

LANDSCHAPSFOTO'S BEWERKEN IN LIGHTROOM EN PHOTOSHOP

Adobe is al jarenlang hét fotobewerkingsprogramma die door vele fotografie liefhebbers gebruikt wordt. In dit artikel leggen we uit hoe je jouw landschapsfoto’s zou kunnen bewerken in Lightroom én Photoshop aan de hand van een handig stappenplan. Ben je nieuw met Adobe Lightroom en Photoshop of ben je gewoon benieuwd naar de mogelijkheden? Meld je dan vandaag nog aan voor de gratis mini cursussen

We beginnen in Lightroom

Stap 1: Importeer de foto’s in Lightroom en open het menu: ontwikkelen. We gaan ons eerst focussen op de standaardbewerkingen. 

Ga naar het ontwikkelvenster

Stap 2: Zet de belichting iets omhoog, de foto wordt nu dus iets lichter.
Stap 3: Het contrast mag naar eigen voorkeur flink omhoog. Bij een landschapsfoto zorgt een sterker contrast voor meer diepte.
Stap 4: De hooglichten zetten we iets lager en de schaduwen lichten we iets op. Hiermee breng je de details in de lichte en donkere delen iets beter naar voren. Wel zal je merken dat er nu iets van contrast verloren gaat.
Stap 5: Dat verloren contrast gaan we oplossen door de witte tinten nog iets witter te maken en de zwarte tinten nog iets zwarter.
Stap 6: Zet de helderheid en kleurverzadiging iets omhoog.

We passen de standaard bewerkingen toe

Stap 7: Deze foto is met een grijsfilter gemaakt en daardoor is er een sterke vignettering rondom de foto ontstaan. Dit kunnen we corrigeren bij lenscorrecties! Als je iets naar beneden scrolt zie je als het goed is “vignetten” staan. Zet dit schuifje iets naar rechts.
Stap 8: Vervolgens openen we de foto die we in Lightroom aan het bewerken zijn in Photoshop door met onze rechtermuisknop op de foto te klikken > bewerken in > bewerken in Adobe Photoshop CC. Let wel dat je Photoshop gedownload moet hebben om deze te kunnen gebruiken.

De vlekjes wegwerken met de kloonstempel

Stap 9: Aangezien er behoorlijk wat water van de waterval afkwam en daardoor de lens vies werd, zitten er een paar vlekjes in de foto [A]. Die vlekjes gaan we wegwerken met behulp van de kloonstempel [C]. Maak als eerst een kopie van je achtergrond (CTRL + J) [B]. Want stel je maakt nu een fout, dan hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen, want de achtergrond is nog in takt! Zet de dekking [D] op ongeveer 16%. Selecteer nu terwijl je ALT ingedrukt houdt het deel waarvan gaat klonen en werk vervolgens het vlekje netjes weg. Ook de zichtbare waas die rondom de mensen zichtbaar is halen we met het kloonstempel weg!

Vlekjes wegwerken met niveaus

Stap 10: Aan de linkerkant van de waterval zijn ook een aantal vlekjes te zien [A]. Zoals je kunt zien zijn de plekjes alleen iets lichter dan de rest van de foto en is er verder niks storends te zien. Dus als we deze vlekjes nu plaatselijk iets donkerder maken, zullen ze vanzelf onzichtbaar worden! Daarom gaan we deze vlekjes weghalen met behulp van de optie niveaus [B].  Zet het linker en het middelste puntje bij C iets naar rechts, als het goed is wordt de foto nu donkerder.

Het effect plaatselijk toevoegen

Stap 11: Dit donkere effect willen we alleen plaatselijk toepassen. Draai als eerste het laagmasker om (CTRL + I) en pas vervolgens met het witte penseel de bewerking op de vlekjes toe. Lees voor meer informatie over laagmaskers het artikel:

Met niveaus de foto donker maken

Stap 12: Als het goed is zijn alle storende elementen verdwenen dus kunnen we weer verder met de gehele foto. Als eerste gaan we de donkere tinten nog iets donkerder maken. Open een nieuwe aanpassing “niveaus”. Sleep het linker puntje een stukje naar rechts, het middelste puntje mag je laten staan en het witte puntje mag je iets naar links verschuiven. Kijk vooral wat bij jouw foto het beste uitpakt, het is in ieder geval de bedoeling dat vooral de donkere tinten een stukje zwarter worden.

De donkere delen donkerder maken

Stap 13: Dit effect gaan we vervolgens plaatselijk toepassen, draai het laagmasker dus weer om (CTRL + I). Het is nu de bedoeling dat je handmatig delen van de foto donkerder gaat maken. Kijk goed naar de schaduwen, lijnen en reflecties die al aanwezig zijn, want die willen we juist versterken. Je kunt dit vergelijken met een soort van tekenen!

Met niveaus de foto lichter maken

Stap 14: We gaan vervolgens precies hetzelfde voor de lichte tinten doen. Open een nieuwe laag “niveaus” en maak deze laag een stuk lichter door het rechter puntje naar het midden toe te slepen.

De lichtere delen witter maken

Stap 15: Nu doen we hetzelfde als bij de donkere tinten, alleen nu ga je de lichtere delen van de foto versterken.

Met kleurbalans de foto warmer maken

Stap 16: Om een iets warmere sfeer te creëren passen we de kleurbalans nog een beetje aan. We zetten de rode en de gele tinten iets omhoog.

De foto bijsnijden

Stap 17: Als laatste stap (mag ook als eerste) snijden we de foto bij, waardoor de focus sterker op het landschap ligt. 

Het eindresultaat

ADOBE LIGHTROOM TUTORIAL: EEN LANDSCHAPSFOTO BEWERKEN

In deze Adobe Lightroom video tutorial bewerken we een foto die is ingezonden door een bezoeker van deze website. Het is een landschapsfoto gemaakt in IJsland die op het eerst gezicht een beetje grijs en grauw oogt. Met een aantal simpele wijzigingen wordt de belichting van de foto al beter en komen de kleuren veel beter naar voren. Deze landschapsfoto bewerk ik op twee verschillende manieren. Met behulp van het aanpassingspenseel zorg ik er uiteindelijk voor dat de geiser wat beter naar voren komt in de foto. Veel kijk plezier!

Extra tip voor bij het fotograferen: Zoals je kunt zien is deze landschapsfoto gemaakt met een diafragma van f/3.5. Het is aan te raden om een landschapsfoto met een kleiner diafragma te maken (dus een hoger F-getal). Voor de consumenten camera’s heb je met f/11 vaak alles scherp (van de voorgrond tot de achtergrond). Met een professionele full frame camera stel je f/14 in.

ADOBE LIGHTROOM PRESETS

Met Adobe Lightroom presets of voorinstellingen kun je jouw favoriete bewerkingen opslaan en toepassen op meerdere foto’s tegelijkertijd. Presets zijn niet alleen handig, ze besparen ook zeeën van tijd.  Speciaal voor échte landschapsfotografie liefhebbers heeft De Rooij Fotografie op maat gemaakte presets voor landschapsfoto’s gemaakt, die je rechtstreeks kunt toepassen op jouw landschapsfoto’s!

Extra tip : De Lightroom Presets voor landschapsfoto’s kun je ook gebruiken als basis voor jouw eigen presets!

15 adobe lightroom presets voor landschapsfotografie

VOORKOM DEZE FOUTEN BIJ LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Van fouten kun je leren en in de meeste gevallen zorgen fouten ook voor een mooi eindresultaat. Om toch fouten bij landschapsfotografie te voorkomen hebben wij voor jou al de meestvoorkomende fouten opgezocht. Met deze kennis maak je nooit meer onbewust fouten en leer je ze juist bewust in te zetten.

Fout 1: Geen voorbereiding
Eigenlijk gaat dit bijna altijd wel op. Een slechte voorbereiding kan ervoor zorgen dat je plannen letterlijk in het water vallen. Ook kan een onzorgvuldige voorbereiding resulteren in een belemmering tijdens het fotograferen. Bijvoorbeeld wanneer je vergeten bent je batterijen volledig op te laden. Een goede voorbereiding maakt het verschil tussen ‘kiekjes maken’ of bezig zijn met fotografie. Daarin zit een wezenlijk verschil. Een kiekje is een mooi moment vastleggen terwijl fotograferen een moment mooi vastleggen is.

Fout 2: Teveel willen fotograferen
Soms kan een fotolocatie overweldigend zijn. Veel fotografen zijn te druk in hun hoofd bezig met al het moois dat ze kunnen fotograferen, dat ze hét moment Suprême missen. Men is dan zo druk, dat het mooiste moment gemist wordt, omdat er naar een andere locatie gelopen/gerend wordt. Denk daarom goed na wat je wilt fotograferen en laat de andere locaties (hoe mooi ook!) zitten. Ga daarvoor een andere keer terug. Door op één plek te blijven krijg je betere foto’s. Je bent dan continu bezig om die ene foto te verbeteren en je bent altijd voor het mooiste moment op locatie! Een mooie bijkomstigheid is dat je zelf ook meer rust ervaart!

Veelvoorkomende fouten tijdens landschapsfotografie

Fout 3: Geen goed doordachte compositie
Een goede compositie begint met het bedenken wat je op de foto wilt hebben. Daarna bedenk je hoe je dit op de foto wilt hebben. In de meeste situaties zie je iets moois en maak je de foto, maar…. Er is veel meer uit een foto te halen! Hiervoor zijn enkele richtlijnen. Denk bijvoorbeeld aan de regel van derden of de gulden snede. Een interessante werkwijze is door de foto te verdelen: viervlak verdeling. Je verdeelt dan de foto in vier vlakken en zorg ervoor dat in elk vlak iets interessants te zien is. Bij de regel van derde en de gulden snede zorg je ervoor dat jouw object op de snijpunten ligt. Bij sommige camera’s kun je de rasterweergave instellen, waardoor je automatisch anders leert kijken. 


Zorg ervoor dat datgene wat je op de foto zet ook functioneel is. Wanneer je bijvoorbeeld iets op de voorgrond plaatst voor meer dieptewerking in de foto betekent dat niet meteen dat het in het totaalplaatje ook zo uitpakt. Er zijn dan bijvoorbeeld een paar rietstengels voor het onderwerp te zien. Negen van de tien keer stoort het onderwerp op de voorgrond eerder dan het voor de dieptewerking zorgt. Het is dan niet functioneel. Ook een te kleine scherptediepte en de zoom afstand hebben daar invloed op. 


Naast de compositieregels vergeten fotografen ook dat de lucht meetelt in het bepalen van de compositie. De aanwezige lijnen in de lucht werken samen met het landschap en een lege heldere lucht kan al snel te dominant aanwezig zijn. 

Fout 4: Het object staat in het midden
Met name bij beginnende fotografen is dit een veel voorkomende ‘fout’. Maar het is ook een logische fout. Vaak staat het scherpstelpunt in het midden. Men richt dan de camera op een object, stellen dan scherp en drukken dan af, zonder na te denken over een goede compositie. Je kunt dit oplossen door een flexibel autofocuspunt te gebruiken. Je beweegt je scherpstelpunt dan over je beeld. Soms kun je digitaal inzoomen op je LCD-scherm. Hierdoor kun je alvast een goede compositie maken en daarna scherpstellen. Mocht dit niet lukken, dan kun je altijd scherpstellen (zie ook punt 5), ontspanknop half ingedrukt houden (of je lens even op MF zetten), een goede compositie maken en dan doordrukken. Met andere woorden: denk dus niet alleen aan het scherpstellen, maar hou ook altijd je compositie in het oog!

Landschap 1 bewerkt

Fout 5: Onvoldoende rekening gehouden met licht
Dit kan op verschillende manieren, maar aangezien je bij landschapsfotografie weinig invloed hebt op een grootschalig gebied is het belangrijk op de hoogte te zijn van de stand van de zon. Door te weten wanneer de zon bijvoorbeeld in jouw rug schijnt, weet je gelijk dat het landschap mooi belicht is. Dat kan vooral in de bergen een groot verschil maken. Net die ene straal zon die nog op de kerktoren schijnt maakt de foto. Een paar minuten later en de spotlight staat op een willekeurig gedeelte in plaats van het onderwerp. Gebruik bijvoorbeeld het kompas van je mobiele telefoon om de stand van de zon te bepalen. 

Fout 6: Het scherpstelpunt ligt verkeerd
Tijdens landschapsfotografie werkt het scherpstellen iets anders. Omdat je vaak alles het liefst scherp wilt is het scherpstellen op het onderwerp niet zozeer noodzakelijk. Vaak komt dan voor dat het onderwerp alsnog scherp is, maar de voorgrond aanwezig onscherp. Omdat een onbedoelde onscherpe voorgrond prominent in beeld is, leidt het af van het onderwerp. Aan de andere kant is het ook een ‘logische fout’. Meestal staat het scherpstelpunt automatisch in het midden. Door dit op je onderwerp te richten, vergeet je de voorgrond. Een foto met een scherpe voorgrond straalt meer rust uit, dus zorg dat deze scherp is. Stel daarom scherp op het onderste stuk van de voorgrond wat in beeld is. Met een diafragma van F11 wordt ook je achtergrond scherp. De hyperfocale afstand kan jou helpen met het juist scherpstellen.

Fout 7: Geen statief gebruiken
Nu is ‘geen statief gebruiken’ geen echte fout. Schuilt er echter wel een addertje onder het gras. Door tijd te nemen om je statief neer te zetten, neem je ook tijd je omgeving in je op te nemen. Je bent geconcentreerder bezig met je onderwerp en daarbij ook je compositie. Of het nu dag, schemerig of nacht is, je behaalt de hoogste resultaten altijd vanaf statief. Puur om aandacht te besteden aan de compositie, maar ook de voordelen op gebied van scherpte. Gebruik je geen statief dan is de kans groot dat je aan komt lopen, je camera richt en afdrukt. Eenmaal thuis lijkt de foto niet zo scherp als je had verwacht op de computer, terwijl je wel met een statief de gewenste resultaten had weten te bereiken.

Fout 8: Los in de nabewerking
Je kunt heel veel in de nabewerking. En dat blijkt ook, want veel fotografen weten los te gaan op hun foto’s waarnaar deze snel onnatuurlijk ogen. Voorkom dat je de foto teveel bijsnijd in zelf ‘bedachte’ formaten. Gebruik altijd de bestaande beeldoriëntaties die het bewerkingsprogramma aanbiedt.  

Landschap 2 bewerkt

VIDEO TUTORIALS EN TIPS OVER LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Met onze video tutorials leer je op een snelle en duidelijke manier steeds meer over landschapsfotografie. Zo leggen we altijd aan de hand van toepasselijke voorbeelden uit. Door onze gebruikte instellingen en tips te delen kun je de tips voor jezelf uitvoeren. De video’s kun je altijd raadplegen via deze pagina én bieden jou de mogelijkheid op je eigen tempo te kijken door de handige pauzeer knop. 

VIDEO TUTORIAL: FOTOGRAFEREN MET EEN GROOTHOEKLENS EN 10 STOPS GRIJSFILTER

Fotograferen met een 10 stops grijsfilter zorgt ervoor dat je jouw sluitertijden kunt verlengen. Dat is extra handig in situaties waarin het normaal gesproken erg licht is, zoals overdag. In deze video bespreken we een foto die gemaakt is in Ijsland. Hoe bewerk je eigenlijk een landschapsfoto met een lange sluitertijd? Bekijk snel de video.

VIDEO TUTORIAL: DETAILS VAN EEN BERGLANDSCHAP FOTOGRAFEREN

Houd jij ook zo van details in jouw foto’s? Door de focus op details te leggen voorkom je dat je snel cliché’s foto’s maakt. Daarnaast daag je jezelf uit om verder te kijken dan wat je op dat moment in je omgeving ziet. Ineens maak je niet meer een foto van de omgeving, maar zoom je letterlijk in op een opvallend detail. Ik zie ik zie wat jij niet ziet! In deze video geven we tips voor het fotograferen van details in bijvoorbeeld berglandschappen. 

VIDEO TUTORIAL: DIFFRACTIE BIJ EEN TE KLEIN DIAFRAGMA

In deze video leer je de negatieve gevolgen van een verkeerd gekozen diafragma. Vaak wordt gedacht dat de hoogste diafragma-waarde ook voor de grootste scherptediepte zorgt. In theorie klinkt dat mooi, maar in de praktijk ligt dat net iets anders. Ieder objectief heeft namelijk een diafragma bereik waarop de foto’s op zijn scherpst worden. Bij een te klein diafragma zal de foto juist weer onscherper worden. Dit noemen we diffractie. Over het algemeen presteren de meeste objectieven optimaal tussen de F5.6 en F8. Bij sommige objectieven kun je nog wel een kleiner diafragma kiezen.

Het beste kan je ieder objectief een keer goed uittesten. Zet de camera op statief en maak dezelfde foto met verschillende diafragma’s. Let hierbij op dat je wel iedere keer op hetzelfde punt scherpstelt. Bij het analyseren van de foto’s zoom je in tot 200 of 300% en je gaat de verschillen zien. In de onderstaande video vind je meer informatie over het beste diafragma voor landschapsfoto’s.

VIDEO BEOORDELING: LANDSCHAPSFOTO MET OCHTENDNEVEL

In de zevende Anonieme Fotobeoordeling beoordelen wij een landschapsfoto die gemaakt is in de vroege ochtend. Een perfect tijdstip om landschapsfoto’s te maken, maar het uitbalanseren van de belichting in het landschap en de lucht is niet altijd makkelijk. Bekijk deze video en krijg diverse tips die van toepassing zijn op landschapsfotografie.

OVER ONS

De Rooij Fotografie is het kenniscentrum voor fotografie en fotobewerking in Nederland. Sinds 2011 worden er cursussen gegeven aan ruim 4000 fotografie liefhebbers per jaar. Lees verder…

Klantenservice
Veelgestelde vragen
Contactgegevens
Adverteren
Algemene voorwaarden
Privacybeleid

SOCIAL MEDIA

MELD JE GRATIS AAN VOOR FOTOGRAFIE TIPS (2x MAAND)

top
© COPYRIGHT 2011 - 2020 DE ROOIJ FOTOGRAFIE