Centrale compositie in de fotografie: zo pak je dat aan!

Er bestaan behoorlijk wat compositieregels die extra steun bieden bij het zoeken naar een geschikte compositie. Eerder hebben we het al gehad over compositieregels zoals de regel van derde, de gulden snede en de diagonaalmethode. In dit artikel leggen we de focus op de centrale compositie en hoe je deze compositieregel kunt toepassen in de fotografie.

Inhoud van dit artikel:
1. Wat is de centrale compositie?
2. De centrale compositie gebruiken

Wat is de centrale compositie?

De centrale compositie wordt soms ook wel verward met de symmetrische compositie waarbij twee vlakken in een foto gelijk ogen. Zowel boven als onder als links en rechts kunnen dezelfde vormen en kleuren vertonen. Symmetrie vindt je vaak terug bij architectuurfotografie of landschapsfotografie. Door bijvoorbeeld de reflecties van stilstaand water of de gelijke vormen van een bouwwerk. Bij een centrale compositie zit dit echter anders. Het woord zelf zegt het eigenlijk al: centraal. Deze compositie richt zich erop om onderwerpen in de schijnwerpers te zetten. Het onderwerp moet namelijk opvallen. Dit doe je door het onderwerp ook centraal in de compositie te plaatsen. Dus in de buurt van het midden. Dat betekent dus niet dat het onderwerp dan altijd precies in het midden moet. De centraal compositie geeft op die manier ook ruimte om nog rekening te kunnen houden met kijkrichting en de invloed van de omgeving op de foto.

Bij de onderstaande foto’s is het verschil tussen een symmetrische en een centrale compositie goed te zien.

de centrale compositie gebruiken

Een voordeel van deze compositieregel is dat je het bij vrijwel ieder fotografie-onderwerp kunt toepassen. De regel is daarnaast ook laagdrempelig en erg fijn om mee te beginnen wanneer je graag meer wilt ontdekken over composities binnen de fotografie. Wanneer je zelf met de centrale compositie wilt gaan werken is het belangrijk om goed te weten wat het onderwerp moet zijn van de foto. Wanneer je bijvoorbeeld een huis wilt fotograferen, dan kun je dit op verschillende manieren doen. Je kunt het hele huis in het midden plaatsen, maar je kunt ook de aandacht op bijvoorbeeld de deur leggen door de deur meer in het midden van de compositie te plaatsen. Het ligt er bij deze compositie dus net aan wat jij als fotograaf als het onderwerp ziet.

Foto: Mark de Rooij

De centrale compositie biedt je de mogelijkheid om zelf het onderwerp te kiezen. Door deze compositieregel te gebruiken kun je ook goed de invloed van de omliggende vormen en kleuren zien. Als je bijvoorbeeld een portretfoto wilt maken, maar in de achtergrond is een rode prullenbak te zien, dan haalt die rode kleur de aandacht weg en heb je niet langer meer te maken met de centrale compositie. Bij deze compositie moet je namelijk juist de aandacht weten vast te houden in het midden van de foto. De achtergrond is hierbij bedoeld om dit effect te versterken en de ogen van de kijker te lijden.

Heb jij de centrale compositie al eens geprobeerd? Misschien heb je onbewust de compositie al eens toegepast. Kijk gerust naar oudere foto’s. Daar leer je het meeste van.

Je kunt de centrale compositie zelf toepassen door denkbeeldig een kruis voor je te zien. Rond het centrum van dit kruis komt het onderwerp. Alle vlakken daaromheen zijn bedoeld om de aandacht naar het midden te krijgen. Zoals bij de portretfoto is gedaan middels bloemen die het kader opvullen. Daarnaast is het goed te zien dat de neusbrug centraal is geplaatst en niet de ogen.

De centrale compositie laat je dus heel bewust en kritisch kijken naar zowel het onderwerp als de achtergrond. Heb je naar aanleiding nog vragen over dit artikel? Stuur ons dan een berichtje door onder dit bericht te reageren.

Laat een reactie achter