Naar links of rechts belichten? (Deel 2: Links belichten)

Enkele weken geleden verscheen mijn artikel over: Belichten op rechts of links. In dit artikel heb ik de werking en de voor- en nadelen van Exposure to the Right (EttR) beschreven. Vandaag deel twee: Exposure to the Left (EttL); de werking en voor- en nadelen.

Hoe werkt Exposure to the Left (ETTL)?

Zoals aangegeven heeft deze uitdrukking alles te maken met het histogram. EttL geeft dus aan dat de grafiek links van het histogram zal liggen. Aan deze linkerzijde zitten de donkere delen. Om deze te krijgen zal je voor korte sluitertijden moeten kiezen. Bij genoeg licht is dit geen probleem, maar bij donkere omstandigheden wordt het lastig. Je zal in dergelijke situaties je ISO-waarde omhoog moeten brengen of je diafragma groter moeten maken (kleiner F-getal). Hierdoor wordt de belichting korter (omdat er minder licht nodig is).

 

Photoshop CC - Histogram
voorbeeld van een histogram.

 

Doordat je echter korter belicht, zal de sensor minder licht opnemen. Hierdoor zitten er relatief gezien meer donkere delen in de foto. Dat is ook de reden waardoor de grafiek links uitslaat. Op deze manier komt deze techniek dus aan zijn naam: Exposure to the Left.

Voordelen Exposure to the Left

Met EttL zijn twee belangrijke voordelen. Het eerste voordeel heeft te maken met de hooglichten. Door links te belichten pakt de foto donkerder uit. Dit geldt voor de gehele foto, dus ook voor de hooglichten. Hiermee voorkom je dat de hooglichten uitgebeten raken, waaruit je geen data meer kunt krijgen. Omdat je LCD-scherm niet gekalibreerd is, zal je nooit de echte kleuren zien. Daarom kan het belangrijk zijn om aan de veilige kant te zitten.

Een ander voordeel is de korte sluitertijd. In diverse takken van fotografie is een korte sluitertijd een must. Denk bijvoorbeeld aan de sportfotografie waarin het belangrijk is als de sluitertijden kort zijn. Soms scheelt het wel 2 stops belichting. Dit kan dus veel schelen qua sluitertijd.

 

Jan Koppelaar

 

Nadelen Exposure to the Left

Exposure to the Left heeft voordelen, maar ook nadelen. Persoonlijk vind ik dat belichten op Links (EttL) twee nadelen heeft. In de eerste plaats zorgt de kortere sluitertijd dat de sensor minder licht in zich op kan nemen. Iedere seconde dat de sensor licht opneemt zorgt voor data in de foto. Hierdoor worden kleuren intenser en is qua bewerking meer uit je foto te halen.

Mijn tweede nadeel is ruis. Hoewel donkere delen beter te bewerken zijn, ontstaat (zeker bij teveel oplichten) sneller (kleur)ruis. Echter heeft ontwikkelingen in de achterliggende tijd ervoor gezorgd dat dit minder als een nadeel ervaren wordt. Zo is door diverse fabrikanten gewerkt aan hoge ISO-waarden. Neveneffect is dat er ook wat aan de ruis gedaan is. Daarnaast is ook in de bewerkingsprogramma’s gewerkt aan het tegen kunnen gaan van ruis. Dus of dit nu als een nadeel gezien zal worden?

Conclusie

In deze twee artikelen heb ik jullie meegenomen in het belichten op rechts of links. Dit alles naar aanleiding van een vraag tijdens een workshop. Wat is nu beter? In mijn optiek is dit voor iedereen verschillend en mogelijk afhankelijk van jouw tak van fotografie. Aan de andere kant; is altijd belichten op rechts of links nodig? Of is er ook een middenweg, dat je grafiek in je histogram precies in het midden zit? Die keuze is aan jou!

Reacties (2)

Dag Peter,
Bedankt voor je reactie en je vragen. Hieronder puntsgewijs mijn antwoorden:
1) Inderdaad kan de kleurintensiteit via de nabewerking worden verhoogd! Echter moeten deze kleuren wel in je foto zitten. Hoe langer het licht op de sensor valt, hoe meer pixels er opgenomen worden. Hierdoor krijg je meer tinten in de kleuren. Deze tinten kunnen later in de nabewerking worden verhoogd door de verzadiging (Saturation).
2) Zoals hierboven vermeld staat is Saturation de Engelse vertaling voor verzadiging. Met verzadiging kun je kleuren inderdaad wat intenser maken. Het verschil met de intensiteit van punt 1 is dat de verzadiging de aanwezige tinten intensiveert, terwijl je met een lange sluitertijd ervoor zorgt dat zoveel mogelijk tinten in je foto opgenomen worden.

Ik hoop dat dit een antwoord is op je vragen, anders hoor ik het graag!

H. gr,
Jan Koppelaar

Beste Jan,

Ik lees: Een kortere sluitertijd betekent minder licht opname door de sensor en hierdoor worden de kleuren minder intens.
Mijn vraag is:
1) kan de kleur-intensteit via nabewerking nog worden verhoogd?
2) is kleur-intensiteit een vertaling voor ” saturation”?

Met dank en groet,
Peter

Laat een reactie achter