De sprookjes foto van de supermaan door Emile Spaanbroek (foto interview #3)

In deze rubriek: foto interview vertellen leden van de Photo Inspiration Club het verhaal achter hun foto. Iedere maand zetten we een lid van onze fotoclub in het zonnetje en krijgen we meer te weten over een foto. Hoe deze tot stand is gekomen, wat de instellingen waren en wat de gedachte achter de foto was. Niet alleen geeft dit meer inzicht achter de foto zelf, maar is het ook heel erg leerzaam om over de schouders me te kunnen kijken van een andere fotograaf. Ben je nog geen lid van een fotoclub of ben je nieuwsgierig of dit ook iets voor jou is? Via de fotoclub worden regelmatig leuke foto opdrachten, uitjes en exclusieve webinars gehouden. Lid worden is voor iedereen mogelijk. Bezoek onze website of klik op de link voor meer informatie. 

het foto interview met emile spaanbroek

emile spaanbroek

Foto: Emile Spaanbroek

camera-instellingen

Camera: Sony ILCA-68
Objectief: Sigma 18-250mm f/3.5-6.3 DC OS HSM
Diafragma: f/8
Sluitertijd: 1,6 seconden
ISO-waarde: 200
Brandpuntsafstand: 250mm (35mm eq: 375mm)

Hoe is de foto tot stand gekomen?

Je kent ze wel, die lijstjes met foto’s die je ooit nog eens wilt maken. Eén van de foto’s die op de mijne stond was die van een Supermaan. En dit jaar zou die verschijnen op 13 juli, de derde dag van onze vakantie in Bretagne.
Om de foto goed voor te bereiden had ik thuis via Google Maps en Streetview de omgeving al verkend en twee mogelijke locaties gevonden. Via de app Photopills heb ik vervolgens gekeken waar de maan precies op zou komen en hoe groot hij zou lijken vanaf de locatie waar ik de foto zou gaan maken.

Op 13 juli was het zover. ‘s-Avonds rond kwart voor elf zou de Supermaan verschijnen. Overdag besloot ik de locaties die ik had gevonden te gaan verkennen, zodat ik op het ‘moment suprême’ precies zou weten waar ik moest staan om de sluiter op het juiste moment te openen. De eerste locatie die ik bezocht zag er al zo veelbelovend uit, dat ik de tweede niet eens meer bekeken heb. Met de Augmented Reality functie van Photopills kun je goed controleren waar de maan precies opkomt vanuit de locatie waar je op dat moment bent. Het idee was om hem bij de twee catamarans die er lagen te hebben en dat zou goed moeten lukken. Mochten de catamarans er ‘s-avonds niet meer liggen waren er nog twee golfbrekers op dezelfde hoogte die als voorgrond zouden kunnen dienen.

En zo werd het na de avondmaaltijd half tien en was het tijd om richting de uitverkoren plek te gaan. Een rit van een klein half uurtje. Om 22:42 zou de maan opkomen en ik wilde er ruim op tijd zijn. Een blik naar de horizon bevestigde dat de catamarans er nog lagen, dus dat was een klein gelukje. Het statief werd uitgezet, de camera er op en de zoomlens tot het grootste bereik ingesteld en gericht op de catamarans. Nu maar wachten tot het zover was. Ondertussen genoten we van de zonsondergang achter ons, die de lucht mooi rood kleurde.

De klok tikte door en het werd 22:42 voor we er erg in hadden. Vol verwachting keken we naar de horizon, maar er gebeurde nog niet veel. Maar vier minuten later zagen we de rode gloed van de bovenkant van de maan boven de bomen, die ons het zicht ontnamen, uitkomen. Wat een magisch moment was dat.

De eerste foto werd rond 22:50 geschoten, toen de Supermaan bijna geheel achter de horizon vandaan was gekomen. Als we de baan van de maan volgden zou deze precies uitkomen boven de mast van de linker catamaran. Dat duurde maar drie minuten, de beweging van de aarde ten opzichte van de maan is als je er op let verbazingwekkend snel. En zo stond ook deze foto er op.

Thuis heb ik in de nabewerking eerst een crop gemaakt om zo een mooie compositie te krijgen, het contrast en de kleuren opgehaald, ruis verwijderd en verscherpt. Een ervaring en mooie plaat verder had mijn foto-bucketlist een regel minder.

supermaan met emile spaanbroek

Waarom heb je voor deze camera-instellingen gekozen?

Ik heb van tevoren veel gelezen over het fotograferen van de maan. In Photopills heb ik bekeken wat de DOF was waarbij ik de catamarans en de maan samen scherp in beeld kon krijgen. Met een diafragma van f/8 zou ik prima uit de voeten kunnen. Ik had al begrepen dat het niet verstandig is om een sluitertijd langer dan een seconde te kiezen en in eerste instantie kwam ik daar op uit met ISO200. Onder die seconde blijven is overigens niet gelukt, want ik had geen rekening gehouden met de bracketing en zo is de foto uiteindelijk met een sluitertijd van 1,6 seconden gemaakt. Gelukkig valt de bewegingsonscherpte nog erg mee, maar dit is een leerpunt voor de volgende keer.
Om de maan groot te fotograferen moet je veel afstand hebben van je onderwerp en een flinke brandpuntsafstand gebruiken. Ik kon maximaal naar 250mm, maar lang leve de cropfactor (in dit geval), waardoor ik een effectief brandpunt van 375mm kon bereiken.

welk doel had je bij het maken van deze foto?

Ik wilde de (super)maan fotograferen met een interessante voorgrond.

Wat voor tip zou je andere fotografen willen geven als ze een vergelijkbare foto willen maken?

Goed voorbereid op pad gaan. In dit geval is de voorbereiding echt het halve werk. En het is nog leuk ook! Ga als het kan van tevoren verkennen, de situatie kan in de loop van de tijd nogal veranderd zijn. Ga op zoek naar een goede plek en bepaal van tevoren hoe laat de maan precies op komt. Gebruik daarvoor tools als Photopills of ‘The photographer’s ephemeris‘. Zorg ook dat je ruim op tijd op de locatie bent, zodat je nog tijd hebt voor eventuele aanpassingen als dat nodig is.

lid worden van de photo inspiration club

Ben je op zoek naar een stok achter de deur? Of wil je meer met fotografie gaan doen, maar weet je niet waar je kunt beginnen? Bij de Photo Inspiration Club gaat alles over (samen) fotograferen. Wordt verrast met een maandelijkse uitdaging, daag jezelf uit door met anderen op stap te gaan of leer door te reageren en reacties terug te krijgen op je eigen foto’s! Meer informatie over onze fotoclub vind je via deze link.

Laat een reactie achter