Verschillende kleurprofielen in je camera

Kleurprofielen blijven voor veel mensen iets onduidelijks, wat is het precies? En wanneer kun je het beste welk kleurprofiel gebruiken? Dat zal ik jullie vandaag in deze blog uitleggen!

Waar staat RGB eigenlijk voor? Dat is nog vrij gemakkelijk, namelijk Rood, Groen, Blauw. Met deze drie kleuren licht kun je alle kleuren mengen. Dit klinkt in eerste instantie misschien niet helemaal logisch aangezien je vroeger, tijdens het tekenen op school, leerde dat blauw, rood en geel de drie basiskleuren zijn. Maar in de fotografie werken we natuurlijk niet met verf maar met licht. En de drie basiskleuren van licht zijn wel rood, groen en blauw.

Elke kleur heeft vervolgens zijn eigen kleur code. De eerste twee cijfers geven de kleur rood aan, de middelste twee cijfers de kleur groen en de laatste twee de kleur blauw. De hoeveelheid van die kleur varieert dan tussen 00 (helemaal niks) en FF (alles van die kleur). FF0000 is dan bijvoorbeeld puur rood, FFFFFFF wit en 000000 zwart. Met deze combinaties kunnen 16,7 miljoen kleuren gecodeerd worden. AdobeRGB en sRGB hebben beide evenveel verschillende kleurtinten. Maar wat is dan precies het verschil tussen deze kleurprofielen? Het verschil zit in de afstand tussen de kleuren. De ruimte die bij AdobeRGB tussen de kleuren zit is groter dan bij sRGB.

AdobeRGB

AdobeRGB heeft dus een groter kleurbereik en de pure groene, rode en blauwe kleuren zullen net iets sterker zijn dan bij sRGB. Dit klinkt in eerste instantie natuurlijk als de beste keuze, hoe meer kleur hoe beter zal je denken! En wanneer je zelf afdrukt of dit bij een professioneel bedrijf laat doen en de pure kleuren tot hun recht wilt laten komen, zal dit ook de beste optie zijn. Veel professionele printers hebben namelijk meer verschillende kleuren inkt dan sRGB. Een van de nadelen van AdobeRGB is echter dat de overgangen tussen de verschillende kleuren in de 8 bits mode minder vloeiend zijn dan bij sRGB. De verschillen tussen de kleuren zijn namelijk groter. Dit kun je oplossen door in plaats van de 8 bits de 16 bits mode te gebruiken.

Een ander nadeel is dat wanneer je een foto met een AdobeRGB profiel met software opent die op sRGB is ingesteld je foto er een heel stuk fletser uit zal zien. Je mooie verzadigde kleuren vallen dan namelijk buiten het sRGB kleurprofiel en kunnen dan niet getoond worden.

De meeste internetbrowsers en ook verschillende voorvertoningsprogramma’s ondersteunen de AdobeRGB kleuren niet. Daar lijkt je foto dus een stuk fletser dan je hem waarschijnlijk zelf bedoeld had. Er is dus een hele grote kans dat klanten of mensen die je foto online bekijken, je foto verkeerd te zien krijgen.

sRGB

Wanneer je niet van plan bent om je foto te laten afdrukken, maar je hem op internet wilt laten zien, is het dus een stuk verstandiger om voor sRGB te kiezen. Dit kleurprofiel is helaas wel 20% kleiner dan AdobeRGB.

Het verschil tussen AdobeRGB en sRGB

Hierboven zie je het verschil tussen AdobeRGB en sRGB in een webbrowser.

Camera instellen

Maar welk kleurprofiel moet je dan in je camera instellen? Wanneer je in RAW schiet maakt dit niks uit. Hij slaat namelijk beide profielen op en je kunt dit achteraf nog aanpassen. Wanneer je in JPG schiet zou ik persoonlijk tijdens het fotograferen voor AdobeRGB kiezen en dit later in sRGB omzetten. Dan wordt je foto uiteindelijk wel overal goed weergegeven, maar heb je ook nog de AdobeRGB versie achter de hand.

Welk kleurprofiel is nu het beste?

Dat ligt er dus heel erg aan wat je naderhand met je foto wilt gaan doen. Wil je de foto op internet plaatsen of aan je klanten laten zien? Kies dan uit voorzorg altijd voor sRGB. Maar moet je dan bij afdrukken altijd voor AdobeRGB kiezen? Nee, sommige afdrukcentrales ondersteunen namelijk alleen sRGB. Kijk dit dus van tevoren goed na! Daarnaast moet je jezelf de vraag stellen of de pure rode, groene of blauwe tinten voor jou wel echt van belang zijn. Ik maak zelf bij portretfotografie bijvoorbeeld bijna nooit gebruik van deze pure kleuren en dan heeft AdobeRGB voor mij dus ook niet echt een meerwaarde.

Handige Lightroom sneltoetsen

We hebben nog een leuke extra voor iedere Adobe Lightroom gebruiker, namelijk een spiekbriefje met sneltoetsen. Sneltoetsen zijn de toetsen op je toetsenbord waar een bepaalde Lightroom actie achter zit. Door veel sneltoetsen te gebruiken, kun je een stuk sneller werken in dit fotobewerkingsprogramma. Vul hieronder je naam en e-mailadres in en wij mailen het spiekbriefje binnen 15 minuten:

Reacties (4)

Hoi Mark,

Ik heb mijn monitor gekalibreerd met Xrite i1 Display Pro en de foto’s zien in Lightroom CC en in Photoshop CC goed uit.
Als ik ze nu in TIFF of in JPG bekijk op mijn monitor, dan is de foto ineens een stuk donkerder en het oranje in de zonsondergang is fel rood ipv oranje in het TIFF formaat en in het JPG formaat een stuk lichter als in photoshop of Lightroom.
Ik werk in Prophoto RGB 16 bits (standaard in Lightroom CC en 6.7 ) en converteer naar srgb 8 bits als ik de foto opsla in jpg.

Kun je mij uitleggen hoe het kan dat de foto na opgeslagen te zijn zo anders in windows photo viewer te voorschijn komt
In TIFF zoveel donkerder en donkerrood en zo licht en flets in jpg. Ligt dit aan een verkeerde afstelling door de Xrite i1 of heeft dit een andere oorzaak.

Overigens maak ik de foto’s met een Nikon D3S in RAW 14 bit kleurdiepte

Groetjes,
Marcel

Met kleurprofielen kan je je kleuren dus beinvloeden. Bij de Canon spiegelreflexcamera’s kan je middels het aanpassen van de beeldstijl ook nog de kleuren bijsturen. Wat is het effect daarvan?

Een beeldstijl kan de verzadiging van de kleuren beïnvloeden, maar vaak worden het contrast en de hoeveelheid verscherping ook aangepast. Een beeldstijl doet dus meer dan alleen de kleuren.

Hallo Yvette, dankjewel voor deze handige en behulpzame uitleg. Dit helpt!

Laat een reactie achter