9 Fotografie opdrachten voor kinderen tot 12 jaar

Jong geleerd is oud gedaan. Door kinderen zo jong mogelijk te betrekken bij creatieve vormen, zoals fotografie, draag je een grote steen bij aan hun ontwikkeling. Het prikkelen van de nieuwsgierigheid en leergierigheid van het jonge kind is daarbij van groot belang. Middels inspirerende opdrachten geef je handvatten aan het kind op gebied van ruimtelijk besef en creatief vermogen. Er zijn oneindige mogelijkheden voor het geven van fotografie opdrachten. In dit artikel delen wij enkele fotografie opdrachten samen met tips om jouw opdrachten onvergetelijk te maken. Hoe? Lees snel verder! Ben je werkzaam op een school of BSO? Wij geven ook fotografie workshops op scholen en de buitenschoolse opvang.

Doelgroep

Voordat je opdrachten of lessen voorbereid weet je vaak al wat voor groep je voor je krijgt. Dat is natuurlijk erg belangrijk om het beginniveau in te kunnen schatten. Bij jonge kinderen kun je op die wijze nagaan wat er speelt in hun leefwereld. Denk hierbij aan de trends die zich voordoen. Het bedenken van opdrachten moet interessant zijn en aanhaken. Daarnaast moet je voorkomen dat je te technisch wordt. Bij kinderen is het belangrijk om interesse en plezier op te wekken. Doe je dit juist? Dan zou dit in een lader stadia haar vruchten afwerpen in de vorm van intrinsieke motivatie van het kind zelf om door te willen leren. 

Materiaal

Niet iedereen is in het bezit van een camera, maar wel steeds meer mensen hebben een mobiel. Dat brengt veel voordelen met zich mee. Er is altijd wel een manier om foto’s te kunnen maken. Het is aan jou welk materiaal je tot je beschikking hebt. Hier een lijstje aan materiaal dat je zou kunnen gebruiken tijdens je opdrachten: 

  • Mobiele camera
  • (Wegwerp)Camera
  • Karton
  • Schrijfgerei/stiften
  • Cellofaan
  • Papier 
  • Zaklamp/ kerstverlichting e.d.

Gebruik een intro en een outro

Naast het geven van leuke fotografie opdrachten hoop je natuurlijk dat de kinderen er veel van opsteken. Om een zo volledig mogelijk leerproces te ondersteunen is het belangrijk om niet alleen een opdracht te geven, maar ook een inleiding en reflectiemomenten te maken. In de volgende alinea’s staan verschillende opdrachten, onderverdeeld in compositie, kleur en licht. Deze begrippen maken deel uit van het beeldend observatiemodel: KLVRC (kleur, licht, vorm, ruimte en compositie). 

Neem voorbeelden mee

Kinderen houden ervan om met hun handen te leren. Geen wonder dat ze vaak aftaaien bij een museum waar ze vaak niets mogen aanraken. Het zit hem in de kleine dingen. Neem daarom vooral voorbeelden mee. Uitgeprinte voorbeeldfoto’s zijn zo bijvoorbeeld veel nuttiger dan foto’s op een scherm. Foto’s op een scherm zien de kinderen immers dagelijks. Pas wel op met het gebruik van deze voorbeelden, omdat het kan voorkomen dat de kinderen deze exact gaan kopiëren of als enig juiste manier gaan zien. Verder is het meekrijgen van een herinnering na afloop iets waar je aan kunt denken om jouw opdrachten onvergetelijk te maken. Verplaats jezelf in het kind.

mobiel fotograferen
Een mobiele telefoon is ideaal om gevoel voor compositie te testen

Opdrachten over compositie

Door kinderen bewust te maken van composities laat je ze de wereld vanuit de ogen van een vormgever zien. Je leert ze te begrijpen waarom bepaalde voorwerpen naast hun functionele waarde ook op vorm geplaatst zijn. Compositie komt overal in terug. Voordat je begint met het geven van opdrachten met betrekking tot compositie is het van belang om de volgende punten mee te nemen in je verhaal:

  • Compositie komt niet alleen op het platte vlak terug, maar is overal om je heen (hoe je het bestek legt of hoe je iets kan opmaken).
  • Compositie is niet alleen gevoel.
  • Compositie laat zien wat belangrijk is (trekt jou naar het aandachtspunt)

Ondersteun je verhaal door visuele connecties te maken door middel van een beelddrager zoals een beamer. Door vergelijkingen te maken en vragen te stellen prikkel je de kinderen om mee te denken. 

Opdracht 1 – Laat de kinderen foto’s maken met de verschillende compositieregels die er bestaan, zoals de regel van derden en gulden snede. 

Opdracht 2 – Knip uit karton een frame uit. Plak daarin een stuk cellofaan. Teken vervolgens met een white-board marker de verschillende compositieregels. Laat de kinderen zoeken naar composities door door het frame te kijken.

Opdracht 3 – Geef de kinderen regels mee zoals: je mag alleen fotos maken vanaf bovenaf of maak foto’s waarin lijnen elkaar kruissen. Dit kan zowel met camera als mobiele camera.

fotografie voor kinderen
Ook analoog valt er veel te bedenken!

Opdrachten over kleur

Het zien, benoemen en onderscheiden van kleuren is zeker in het begin een leerpunt. Afhankelijk van het niveau van de groep kinderen kun je daar jouw opdrachten op afstemmen. Benoem vooraf:

  • De regenboog en diens kleuren
  • Waarom foto’s vroeger zwart-wit of sepia waren
  • Kleurenblindheid

Opdracht 1 – Download Color Splash (iOS) of Color Pop Effects (Android). Laat de kinderen foto’s maken, waarin een selectieve kleur naar voren komt. De andere kleuren zijn in zwart-wit.

Opdracht 2 – Laat de kinderen foto’s maken van alle kleuren van de regenboog. Dus van iedere kleur één foto.

Opdracht 3 – Laat de kinderen foto’s maken waarbij alles in of van dezelfde kleur moet zijn. Je kunt hiermee spelen door de foto’s te printen, zodat de kinderen uiteindelijk samen een regenboog bij elkaar hebben gefotografeerd.

selectieve kleur zwart wit
Selectieve kleuren kunnen de aandacht pakken van de kijker. Ook de bij de filmposter van Schindlers List is gebruik gemaakt van selectieve kleur.

Opdrachten over licht

Licht is overal om ons heen. Doe bijvoorbeeld het licht uit en stel vragen zoals: Kan je nu een foto maken? Prikkel de kinderen om mee te denken. Maak het interessant. Ook voor licht hebben we enkele opdrachten op rij. Deze zijn los of samen uit te voeren:

Opdracht 1 Double Exposure – Indien op mobiel, download een gratis double exposure app zoals: Blend Photo Editor (Android) of Blend Editor (iOS). Nu kun je opdrachten geven zoals: Combineer twee klasgenoten in één foto of combineer iets donkers met iets lichts.

Opdracht 2 – Maak foto’s van reflecterende objecten in je omgeving.

Opdracht 3 – Download apps die een lange sluitertijd mogelijk maken, zoals Ultra Slow Shutter Cam Pro (iOS) of Long Exposure Cam 2 (Android). Maak het donker in de ruimte. Laat de kinderen tekenen met licht. Dat kan bijvoorbeeld met kerstverlichting.

lichttekenen lange sluitertijd
Met een langere sluitertijd kun je letterlijk met licht tekenen!

Kies de juiste afsluiting

Nog een belangrijk iets waar je aan moet denken bij het begeleiden van kinderen. Eindig nooit abrupt. Werk naar een leermoment en bouw af. De afsluiting kan op verschillende manieren. Om je te helpen hebben we een paar genoteerd:

  • Reflecteer door elkaars resultaten te bekijken.
  • Reflecteer door meningen te ontvangen. Wat heb je geleerd etc.
  • Sluit af door herhaling: Dit hebben we nu gedaan of dit kun je nu.
  • Geef de kinderen een diploma waarop staat wat zij geleerd hebben.
  • Print voor ieder kind een mooiste foto uit en geef deze mee.

De in dit artikel benoemde opdrachten en tips zijn bedoeld als leidraad om leuke en creatieve fotografie opdrachten te kunnen geven. Veel succes!

Meer fotografie tips

De leukste fotografie tips? Die vind je op onze fotografie tips pagina. Op deze pagina is allemaal informatie te vinden over blogs met tips die je niet mag missen. Van technische tips tot assecoires. Deze fotografiepagina is voor iedere fotografie liefhebber die het beste uit zichzelf en zijn of haar camera wilt halen.

Reacties (5)

Leuk, dat jullie ook kinderen willen inspireren en leren tot het maken van mooie foto,s.
En fijn, dat jullie ze handvatten hiertoe willen geven ipv. handvaten, wat iets moeilijker is om vast te houden.
Sorry, ik heb nu eenmaal een hekel aan taalfouten op een professionele webpagina.
Graag voortaan even doorlezen, voordat jullie iets plaatsen.
Met vriendelijke groet.

Bedankt voor de reactie. Ik snap jouw frustratie omtrent de spelling. Hoewel “handvatten” de oudste schrijfwijze is, wordt tegenwoordig ook “handvaten” als juist gezien.

Daarop inhakend is het toch ook “schrijfgerei” ipv schrijfgerij?

Maar wel leuk want er zijn toch al best kids zat die ook al interesse hebben.

Superleuk, vorig jaar een groepje kinderen (leeftijd 5-9) op school Fotografie “les” mogen geven bij 3 weken creatief uurtje. Gewoon een uurtje naar buiten, kinderen maken verrassende foto’s. Met bovenstaande opdrachten kan ik zeker komend jaar weer een nieuw groepje vermaken.

Wat leuk om te lezen! Benieuwd naar hoe de opdrachten voor jou zullen uitpakken! Hoor het graag (-:

Laat een reactie achter