7 Tips voor het starten met beauty en fashion fotografie

Zowel fashion fotografie als beauty fotografie wordt populairder, zeker nu de wereld steeds visueler ingesteld is. Overal word je gebombardeerd met prachtige beelden. Door de overvloed aan mooie beelden is onze spanningsboog korter dan ooit. Het doel van dit genre is dan ook om foto’s te maken die de aandacht van de klant kunnen trekken tussen alle andere beelden. Natuurlijk is het ook belangrijk om het product goed te laten zien en te verkopen. Om een begin te maken met het fotograferen van fashion en beauty heb ik een aantal tips op een rijtje gezet.

Inhoud van dit artikel:
1. Vind je eigen stijl
2. Doe regelmatig testshoots in teamverband
3. Test regelmatig nieuwe teamleden
4. Kijk naar de trends
5. Leer retoucheren
6. Stop alleen maar werk in je portfolio waar je blij van wordt
7. Blijf jezelf ontwikkelen
8. Workshop Beauty & Fashion fotografie

Vind je eigen stijl

Er zijn al zoveel beauty- en fashionfotografen dat het nu belangrijker is dan ooit om gezien te worden. Wanneer je een kameleon bent en alle stijlen fotografeert, ben je natuurlijk wel heel breed inzetbaar. Het grote nadeel is alleen dat niemand je echt zal onthouden. Door echt een eigen stijl te ontwikkelen, zullen mensen op den duur jouw foto’s gaan herkennen. Hierdoor word je ook minder inwisselbaar, wat ervoor zorgt dat jouw positie in de markt sterker is.

Je kan je stijl vinden door veel te fotograferen, en ook veel te kijken naar het werk van andere fotografen. Zo kom je erachter waar jij enthousiast van wordt, en wat er minder goed bij jou past. Enthousiasme is altijd een goede maatstaf om erachter te komen in welke richting je het moet zoeken. 

7 tips voor het beginnen met beauty en fashion fotografie
Foto: Ymke Myrte Photography
Model: Fiorigia Idema | HMUA: Simone Hendriksen

Doe regelmatig testshoots in teamverband

Samenwerken met andere creatievelingen zorgt ervoor dat de creativiteit gaat stromen. Doe dan ook veel testshoots in teamverband. Zo’n fotoshoot team heet een “creative team”. Een creative team bestaat vaak uit meer leden dan het model en de fotograaf. Welke teamleden er nodig zijn voor een shoot is sterk afhankelijk van het van tevoren bedachte concept. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan make-up artiesten (MUA’s), haar- of kledingstylisten. Ook minder voor de hand liggende creatievelingen kunnen soms een waardevolle toevoeging zijn voor de shoot, van bloemisten tot schilders. Bedenk voor de shoot welke teamleden jij nodig hebt.

De testshoots zorgen ervoor dat elk teamlid nieuwe ideeën kan proberen, zonder de druk van een betalende klant. Hier kan je nieuwe creatieve lichttechnieken proberen, een nieuwe lichtvormer testen, of andere dingen uitproberen. Zo kan je ook altijd je portfolio up-to-date houden, en kan je in de creatieve zandbak spelen. Wanneer je alleen voor klanten fotografeert, kan het zijn dat je jouw visie een beetje uit het oog verliest, of weinig van jezelf terug ziet in een shoot. Door regelmatig een test shoot te doen, kan je al je creatieve energie kwijt, en kan je ook weer nieuw, interessant werk aan potentiële klanten showen.

Test regelmatig nieuwe teamleden

Wanneer je eenmaal een leuk, creatief en enthousiast team samengebracht hebt, is de neiging soms groot om in dit team al je concepten uit te willen werken. De groepsdynamiek van een goed op elkaar ingespeeld team is heerlijk, maar testshoots zijn een fantastische manier om te netwerken. Sommige teamleden draaien soms al jaren mee in de fashion industrie. Wanneer ze het samenwerken met jou heel prettig vonden, kan het zijn dat ze jou voordragen wanneer een potentiële klant vraagt of zij nog een goede fotograaf kennen.

Ook zijn er tussen verschillende teams grote verschillen in de samenwerking. Sommige make-up artiesten zijn bijvoorbeeld heel fijn om mee te werken en staan helemaal achter jouw artistieke visie. Anderen nemen het soms niet zo nauw met de hygiëne of willen eigenlijk een hele andere stijl foto’s. Dit is een van de redenen waarom het zo belangrijk is om je teamleden te kennen voordat je gaat samenwerken bij opdrachten. Je wil tijdens een betaalde opdracht er niet achter komen dat je eigenlijk liever niet met een van je teamleden samen had willen werken.

Kijk naar de trends

Ook trends zijn erg gevoelig voor verandering. Blader dan ook regelmatig eens de fashion tijdschriften door, en kijk wat er op dit moment actueel is. Elementen van wat je daar ziet, kun je weer als inspiratie gebruiken voor nieuw werk. Zie je een foto die je zelf erg mooi vindt? Sta dan even iets langer stil bij die foto. Bedenk wat de elementen zijn in de foto die jou zo aanspreken. Dit kunnen verschillende componenten zijn, zoals het licht, de gebruikte poses, de kleurencombinaties of iets anders. Pak alleen dit element, en bedenk er zelf een concept idee bij. Zo weet je zeker dat je geen kopie schiet van de foto die je zag, en hoef je de creativiteit niet altijd volledig uit jezelf te halen.

Leer retoucheren

Nabewerking is natuurlijk altijd een groot onderdeel van fotograferen, maar voor fashion en beauty is dit onderdeel van levensbelang. Het doel van het retoucheren is gelukkig allang niet meer om modellen nog dunner te maken of de huid helemaal glad te maken. Wel worden er storende elementen weggewerkt, zoals bijvoorbeeld roodheid in de huid of kreukels in de kleding. Ook kunnen de beelden na het retoucheren extra worden gestileerd, waardoor de foto’s echt jouw stijl zullen krijgen.

Zeker in het begin is het handig om je eigen retoucheerwerk te doen. Hier leer je namelijk ontzettend veel van. Merk je dat je veel tijd kwijt bent aan bepaalde onderdelen van de foto? Bijvoorbeeld het bijwerken van de make-up, of dat je achteraf ziet dat er veel plukken haar voor het gezicht hangen? Dan leer je om bij de volgende shoot het probleem al op te lossen tijdens het fotograferen.

Stop alleen maar werk in je portfolio waar jij blij van wordt

Je portfolio is jouw reclame. Wat je op je website en in je portfolio hebt, zal klanten trekken die geïnteresseerd zijn in de type foto’s die je laat zien. Zet daarom geen werk in je portfolio waar je zelf niet blij van wordt, anders zul je binnen no time geboekt worden voor allerlei shoots waar je zelf niet zo enthousiast van wordt.

Wanneer je bijvoorbeeld vooral lange jurken in zwart-wit stijl laat zien, zal een kinderkledingmerk niet zo snel bij je aankloppen. Misschien had je het dan toch leuker gevonden om kinderfashion te fotograferen. Het beste zou jij je in dit geval kunnen ontwikkelen tot expert op het gebied van kinderkleding fotografie, en dit ook laten zien in je portfolio. Zo trek je klanten die echt bij jou en jouw stijl passen.

Blijf jezelf ontwikkelen

De beauty en fashion industrie ontwikkelt zich megasnel. Ook komen er steeds meer goede fotografen bij. Dit komt niet in de laatste plaats door de toegenomen interesse in fotograferen. Iedereen heeft tegenwoordig een goede camera op zak in de vorm van een telefoon. Hierdoor is de concurrentie erg groot. Door jezelf te blijven ontwikkelen kun je een voorloper blijven. Zeker in dit vak is stilstand vaak achteruitgang. In workshops en masterclasses leer je de nieuwste technieken, zodat jij on top of the game blijft.

Workshop beauty & fashionfotografie

Wil je meer leren over het fotograferen van beauty & fashion? Dan hebben wij iets heel interessants voor je, want we zijn gestart met het organiseren van een masterclass beauty- en fashionfotografie. De masterclass wordt gegeven door professioneel beauty- & fashionfotografe Ymke Myrte. Naast haar ervaring als fotografe werkt ze regelmatig als assistente voor internationale topfotografen, zoals bijvoorbeeld fashionfotografe Lindsay Adler.

Laat een reactie achter