Een foto portfolio opbouwen

Geloof jij in liefde op het eerste gezicht of moet je nog een portfolio maken? Een portfolio is onmisbaar voor de fotograaf die in opdracht werkt. Het stelt je in staat jouw beeldende visitekaartje te maken waarin jij laat zien wat je kunt en waar je voor staat. Je maakt natuurlijk foto’s waar je trots op mag zijn. In dit artikel geven wij enkele tips om een mooi portfolio met professionele uitstraling te kunnen maken. 

De doelstelling

Een portfolio maken is een leuke maar tijdrovende bezigheid. Je gaat immers specifieke foto’s verzamelen, die samen gelijk jou als fotograaf moeten samenvatten. Een mogelijke klant of geïnteresseerde moet in één oogopslag kunnen uitmaken of ze jou voor de taak aannemen. Daarbij is de eerste impressie van groot belang. Ga voordat je een portfolio maakt daarom altijd na wat het doel is. Zo kan het zijn dat je zowel portret als landschapsfotografie beoefend. Wanneer je foto’s gaat maken van modellen is het gedeelte landschap dus overbodig. Daarnaast is het ook aan te raden om vooraf te kijken naar andere fotografen. 

anete lusina zwsHjakE iI unsplash
Een online portfolio is gemakkelijk om te maken en actueel te houden

De vormgeving

Er zijn verschillende manieren om een portfolio te maken. In sommige gevallen wordt gevraagd een portfolio als bestand mee te sturen, terwijl sommige mensen deze liever fysiek zien. Het is net de vraag wat je nodig hebt. Een portfolio moet je niet verwarren met Instagram of Facebook. Bij een portfolio heb jij de touwtjes in handen met betrekking tot vormgeving. Om het je wat makkelijker te maken hebben we enkele mogelijkheden op een rij gezet. 

Website – Het hebben van een website wordt vaak als het meest voor de hand liggende gezien. Je kiest een leuke naam of gebruikt je eigen naam en maakt naar aanleiding van de door jouw gekozen naam een website. Om het zo professioneel mogelijk te maken koop je bij voorkeur de bijpassende domeinnaam. Het hebben van een eigen website heeft als voordeel, dat je geheel vrij bent om alles zelf in te delen. Je kunt naast jouw portfolio foto’s ook een speciale pagina voor contactinformatie en diensten delen. Daarnaast kun je de vormgeving van de website zelf bepalen. Dit draagt bij aan de impressie die iemand zal krijgen van jou. Een minimalistische website zegt bijvoorbeeld wat anders over de fotograaf, dan wanneer er veel kleuren te zien zijn. Verder is het gemakkelijk iemand naar jouw portfolio te leiden, door simpelweg de link te delen. Dat kan via email, visitekaartjes of social media. 

Via een platform – Er zijn al diverse portfolio websites online, waar mensen die dezelfde passie delen ook hun mooiste foto’s vertonen. Het voordeel van deze platforms is dat je geen eigen domein hoeft aan te schaffen. Wel kan het voorkomen dat je een maandelijks bedrag moet betalen om gebruik te kunnen maken van de dienst. Daarnaast heb je vaak minder vrij om de vormgeving te bepalen. Bij sommige platforms staat dit zelfs vast en heb je hier helemaal geen vrijheid in. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, omdat het hebben van een eigen vormgeving voor sommige mensen niet de prioriteit is. Voorbeeld portfolio platformen zijn: Adobe Portfolio (vanaf €10/m), Crevado (Gratis), 500px (Vanaf €3,99/m).

Fysiek – Vroeger bestonden portfolio’s uit een map met daarin de geprinte werken. Deze waren vaak afhankelijk van het formaat, groot en zwaar. Wanneer je kiest voor een fysieke map, is er vaak geen sprake van vormgeving. Je hebt geprinte foto’s en dat was het. De foto’s moeten het doen. Een nadeel is dat je de map met foto’s vaak niet aan de kijker mee kan geven. Flyers en visitekaartjes zijn in dat geval onmisbaar. Een voordeel daarentegen is dat zo’n map vaak wel autoriteit uitstraalt en een geprinte foto een andere impressie geeft dan een digitale versie.

annie spratt mppDYKjJ7II unsplash
Door al vroegtijdig een selectie te maken van je beste foto’s, ben je eigenlijk al bezig met het opzetten van een portfolio.

Maak een selectie

In een portfolio wil je alleen jouw allerbeste resultaten laten zien. Misschien heb je zelf al een collectie aan favoriete foto’s. Het is geen verkeerd idee om deze in een aparte map op te slaan, in een fotobeheerprogramma zoals Lightroom / Luminar te markeren of uit te printen. Heb je een foto waar je emotioneel waarde aan hebt, maar die technisch gezien geen kwaliteit toont? Elimineer. Ga na, dat alleen de aller- maar dan ook allerbeste foto’s goed genoeg zijn. Wees kritisch! 

Voorkom kwaliteitsverschil en herhaling

Wanneer iemand naar jouw portfolio kijkt hoop je dat die persoon geïnteresseerd is in jouw resultaten en manier van werken. Om deze reden is het belangrijk om ook kritisch op jezelf te zijn en de gekozen foto’s met elkaar te vergelijken. Foto’s die je bijvoorbeeld enkele jaren geleden hebt gemaakt, kunnen naast foto’s van nu kwalitatief laag lijken. Als jij dat ziet, kan de ander dat waarschijnlijk ook zien. Je moet natuurlijk voorkomen dat jouw portfolio teveel op een proces of voortgang-verzameling gaat lijken.

Soms kan het voorkomen dat je twee mooie foto’s hebt van eenzelfde moment. Het kan lastig zijn om te kiezen, maar dat is wel de beste optie. Voorkom dat je in de herhaling valt. Voor je het weet heb je een portfolio gevuld met dezelfde foto’s! Neem de tijd. Een portfolio hoeft niet in een dag gemaakt te zijn. 

Reflecteer en durf te vragen

Voordat je jouw portfolio echt online zet of uitdraait is een laatste check altijd een goed idee. Laat je portfolio vooral aan andere zien. Zij kijken vaak objectiever naar het resultaat. Je kunt andere vragen te kijken naar:

  • Hoe zou je mijn fotografie beschrijven?
  • Wat is je eerste impressie?
  • Heb je nog tips of verbeterpunten?
  • Zou je mij bij na zien van deze portfolio inhuren?

Heb je dit eenmaal gedaan, doe dan een laatste check en gaan met die banaan! 

Reacties (3)

gelezen ben ik niet van portfolio sorry voor of foto,weleens op mavo school mee gedan waarover het ging het alle stage plaatsen ?

De moeilijkheid bij de huidige digitale fotografie is natuurlijk in veel gevallen het feit dat je foto’s op je computer staan.
Dat brengt denk ik een andere manier op gang voor het maken van portfolio’s. Zeker als men die wil gebruiken als “etalage” voor klanten.
Ik denk hier bijvoorbeeld aan iTunes die zoiets voor muziek doet (zolang het nog duurt!!).
De portfolio wordt daarom denk ik (ik denk wat af!) iets in de vorm van een usb-stick of zo.
Of haal ik nou ouwe koeien uit de sloot?

MvG

Het is zeker lastig dat je op de computer een groot aantal foto’s hebt om uit te moeten of kunnen kiezen. Wat iTunes doet is niet specifiek iets van Apple, maar iets dat al jaren gebeurd. Denk aan de album-art op oude platen. Het gaat hierbij niet om een portfolio, omdat het de album-art is van de specifieke albums en singles die getoond moeten worden (Doordat de artiest en de kunstenaar daarvoor invloed op hebben). Een portfolio op USB stick kan prima, maar het is vaak minder efficiënt omdat je dan vaak meerdere usb’s nodig kunt hebben als een klant graag in alle rust alles bekijken wilt. Ook het kwijtraken van de usb kan voor lastige situaties zorgen. Uiteindelijk is het dat jij als fotograaf zelf de keuze moet maken wat je het fijnst vindt. Daarbij is niets verkeerd. Er zijn zoals het artikel al beschrijft vele mogelijkheden. Je hebt zelf de vrijheid.

Laat een reactie achter