Wat is Camera RAW?

Camera RAW is een onderdeel van Photoshop (Photoshop CS, Photoshop CC en Photoshop Elements) waarmee je op een eenvoudige manier een foto mooier kunt maken. Eigenlijk kun je Camera RAW zien als de digitale donkere kamer. Het aanpassen van de belichting, witbalans, kleuren, verscherping en beeldruis is makkelijk toe te passen en binnen enkele momenten ziet je foto er al mooier uit.

Interface van Camera RAW

Hieronder is een screenshot van Camera RAW te zien. Camera RAW is een scherm dat bovenop het ‘normale’ scherm van Photoshop geplaatst wordt. Als je een RAW bestand opent in Photoshop CS/CC of Photoshop Elements dan wordt deze foto automatisch geopend in Camera RAW. Indien je al met een foto in het ‘normale’ Photoshop scherm zit kun je in Photoshop CC via Filter –> Camera RAW filter toch nog met de foto in Camera RAW komen.

Fotobewerking met Camera RAW

Het belangrijkste deel van Camera RAW is te vinden aan de rechterzijde van de foto. Je vindt daar veel schuifbalkjes waarmee je ontzettend veel controle hebt over het eindresultaat van de foto. De schuifbalkjes zijn in Camera RAW ingedeeld in verschillende tabs (die tussen het histogram en de schuifbalkjes te vinden zijn). De mogelijkheden (het aantal schuifbalkjes) hangt af van welke Photoshop je hebt. Bij Photoshop Elements is het iets beperkter dan bij Photoshop CS en Photoshop CC, maar in alle versies zijn de belangrijkste aanpassingen zoals witbalans, belichting, verzadiging en verscherping aanwezig.

Hoe werkt Camera RAW?

Een vraag die mij vaak gesteld wordt is of fotobewerking veel tijd kost en of het moeilijk is om Camera RAW te begrijpen. Mijn mening is dat iedereen dit kan leren (ook ik ben onderaan de ladder begonnen), maar je moet hier wel tijd in investeren en niet te snel opgeven. Om het maximale uit Camera RAW te halen moet je goed begrijpen wat ieder schuifbalkje doet en welke schuifbalkjes met elkaar te maken hebben. Soms voeg je een effect met het ene schuifbalkje toe en haal je het met een ander schuifbalkje er weer uit. Dit is onder de knie te krijgen door vele uren te spenderen aan het uitproberen, of als je het sneller onder de knie wilt krijgen door een cursus Photoshop of cursus Photoshop Elements te volgen.

Als je eenmaal weet hoe Camera RAW werkt kun je echt binnen enkele muisklikken de foto al een stuk mooier maken. In deze situatie kost fotobewerking dus niet veel tijd en kun je een foto binnen een halve minuut verbeteren.

Verzadiging aanpassen in Camera RAWHet mooie van Camera RAW is dat je de belichting heel specifiek kunt aanpassen. Veel simpele fotobewerkingsprogramma’s hebben slechts één schuifbalk die de gehele belichting van de foto beïnvloedt. In Camera RAW heb je die schuifbalk ook, maar je kunt ook de belichting aanpassen met behulp van ‘Hooglichten’, ‘Schaduwen’, ‘Witte tinten’ en ‘Zwarte tinten’. Met behulp van deze vier schuifbalken kun je de belichting van een RAW foto veel beter in balans krijgen.

Ook wat betreft het aanpassen van de kleuren kun je veel specifieker te werk gaan. Er is niet één schuifbalk voor verzadiging, maar je kunt het per kleurtint bepalen zoals in de afbeelding aan de rechterzijde te zien is. Ook kun je op deze manier de kleurtint en de helderheid (luminantie) van de kleur aanpassen.

0 responses on "Wat is Camera RAW?"