5 Tips Voor Het Fotograferen Tijdens Het Gouden Uur

Het gouden uur is perfect om te gaan fotograferen, omdat je dan erg mooi licht hebt. Zeker als je al wat langer fotografeert weet je dat heel vroeg op de dag of juist wat later op de dag veel mooiere tijden zijn om foto’s te maken. Dan is het licht niet te hard en is er meer sfeer. Maar als de zon ondergaat heb je altijd een moment dat je een prachtige gouden gloed krijgt wat ook wel “golden hour” (gouden uur) genoemd wordt. Dit is natuurlijk prachtig om te fotograferen. Daarom hier voor jullie in deze blog 5 tips hoe je dat het beste kan fotograferen tijdens het gouden uur.

Gouden Uur Fotografie Tip 1: Zorg dat je er bent!

Misschien wel de meest voor de hand liggende tip, maar je moet wel op tijd aanwezig zijn. Voor je het weet is het mooiste goude licht alweer verdwenen. Maar wanneer is het gouden uur dan precies? Dit kan je heel gemakkelijk op internet opzoeken. Kijk bijvoorbeeld op deze site: Zonsondergangtijden.nl Hier kan je precies zien wanneer de zon ondergaat. Je kunt ook The Photographer’s Ephemeris gebruiken. Dan kun je zelfs zien (op de minuut) wanneer het gouden uur begint en wanneer het eindigt.

Ook is er een hele leuke applicatie voor de smartphone die precies laat zien wanneer het gouden uur begint en eindigt. De applicatie kan je vinden in de app store onder de naam Magic Hour. Ook van The Photographer’s Ephemeris is een applicatie beschikbaar, maar deze is helaas niet gratis (de dekstop versie wel).

TPE - Gouden Uur en Blauwe Uur opzoeken

The Photographer’s Ephemeris geeft handige informatie

Gouden Uur Fotografie Tip 2: Bereid je vroeg voor

Het gouden uur wordt wel “uur” genoemd, maar soms zijn het slechts enkele minuten waarop het licht het mooist is. Het kan dus weer heel snel voorbij zijn. Zorg dat je er op tijd staat zodat je alvast de belichting kan instellen en je compositie kan bepalen. Zorg ook dat je de plek een beetje kent. Dan weet je hoelang je er over doet om er te komen. Het zou zonde zijn als je er een avond voor hebt uitgetrokken maar te laat komt doordat de reis naar de locatie vertraging opliep.

Gouden Uur Fotografie Tip 3: Stel de witbalans in

Hoewel automatische witbalans meestal goed werkt is het toch makkelijk om je kleurtemperatuur in te stellen. Je kunt dit ook achteraf doen in de RAW bewerking, maar het is natuurlijk beter om het direct in de camera goed te doen. Je krijgt dan direct een beter beeld van de foto die je gemaakt hebt en je hebt er achteraf minder werk aan. Om de warme kleuren echt goed naar voren te halen kun je een hogere Kelvin waarde instellen (of een voorgeprogrammeerde stand zoals bewolkt en schaduw).

Gouden Uur Fotografie

ISO 100 | f/14 | 30 sec.

Gouden Uur Fotografie Tip 4: Belichting

Zorg dat je belichting erg goed is tijdens het uur(tje). Je kan dit het beste aflezen vanaf het histogram. Als je te licht fotografeert zal er geen detail meer in de witte delen zitten. Als je te donker fotografeert zal er geen detail meer zitten in de schaduwen. Het mooiste van het fotograferen op dit tijdstip is natuurlijk het gouden licht. Zorg ervoor dat dit er goed uitziet.

Een makkelijke tip is je spotmeter te gebruiken. Richt je spotmeter dan op de schaduwen en belicht dit onder met 1 stop. Zo krijg je een prachtige doortekening in de witte (lichte) delen. Ook is het handig om in RAW te fotograferen. Hierin kun je achteraf veel meer aanpassen en de belichting perfectioneren.

Het is verder aan te raden om met statief te werken. Hierdoor kun je altijd met de laagste ISO waarde blijven fotograferen. Dat levert uiteindelijk ook de hoogste kwaliteit pixel op.

Gouden Uur Fotografie Tip 5: Het blauwe uurtje

Blijf na het gouden uur (aan het einde van de dag) nog even wachten tot het blauwe uurtje begint. Bij het blauwe uurtje licht de lucht helemaal blauw op. De lucht is dan nog mooi diepblauw voordat het echt donkerblauw en bijna zwart wordt. Het wordt dan wel heel snel een stuk donkerder dus moeten de instellingen aangepast worden. Ook het blauwe uur wordt “uur” genoemd, maar het mooiste blauw heb je vaak maar een kwartiertje.

Fotograferen tijdens het blauwe uur

ISO 100 | f/13 | 30 sec.

Online Fotografie Cursus

Succes met fotograferen en laat eens zien wat jij er van hebt gemaakt!

Delen met je fotografie maatjes via:

4 responses on "5 Tips Voor Het Fotograferen Tijdens Het Gouden Uur"

  1. super duidelijk omschreven mark. ik snap persoonlijk alleen niet wat je met de spotmeter bedoeld en het stukje wat je daar beschrijft?

    • In de camera heb je verschillende lichtmeetmethodes zoals de meervlaksmeting, center gewogen meting en spotmeting (de namen kunnen per cameramerk verschillen, maar het komt op hetzelfde neer). De ingestelde lichtmeetmethode heeft uiteindelijk impact op hoe de camera het licht in het kader meet en hoe de foto belicht wordt. In de handleiding van de camera is er meer informatie te vinden waar de functie precies zit. Verder is het ook een onderwerp dat wij bespreken tijdens onze Basiscursus Fotografie Plus en Online Fotografie Cursus: Compositie & Licht.

  2. Zoals altijd weer duidelijk en helder Mark

  3. Bedankt voor de tip over de apps Magic Hour die voor free is te downloaden. Die zat nog niet op mijn mobieltje.