Een kleurruimte kiezen in je camera

Een vraag die wij veel krijgen is “Als je een foto gaat maken hoef je toch alleen de belichting goed in te stellen?”. Echter gaat het bij een goede foto niet alleen om het fotograferen van een mooie compositie en het vinden van de juiste belichting. Ook voor het fotograferen zelf zijn er allerlei instellingen waar je aan kunt denken, zoals het instellen van de juiste kleurruimte. In dit artikel behandelen we daarom welke kleurruimtes er bestaan en welke je het beste kunt toepassen in je camera.

Inhoud van dit artikel:
1. De kleurruimte kiezen in je camera – video
2. Wat is een kleurruimte?
3. Wat is het verschil tussen sRGB en Adobe RGB?
4. De juiste kleurruimte instellen op je camera

De kleurruimte kiezen in je camera

Wat is een kleurruimte?

Voordat we het verschil uit kunnen leggen tussen de verschillende kleurruimtes, is het slim om even kort toe te lichten waar dit begrip nou eigenlijk voor staat. Zo kun je letterlijk denken aan een ruimte met kleuren. En zo zit dat ook eigenlijk een beetje. De totale kleurruimte is namelijk de verzameling van alle kleuren en nuances die wij met het menselijk oog kunnen waarnemen. Deze wordt aangegeven in de vorm van een hoefijzer. Een camera heeft vaak een minder groot bereik, maar het daadwerkelijke kleurbereik dat de camera heeft wordt aangeduid in kleurruimtes. Dat verklaart ook waarom camera A bijvoorbeeld minder levendig overkomt dan camera B. Puur omdat het kleurbereik verschilt. De kleurruimtes en profielen zijn voornamelijk gemaakt om kleuren toe te kunnen schrijven. Dit is voornamelijk van belang voor apparatuur, waarbij de juiste weergave van kleur van belang is. Denk hierbij aan printers, beeldschermen en (video)camera’s. Er bestaan drie kleurprofielen: RGB, CYMK en PMS. CYMK en PMS spelen een grote rol bij drukwerk. Daarbij wordt vaak gewerkt met kleurcodes om zo wereldwijd dezelfde kleuren te kunnen printen.

een kleurruimte kiezen in je camera uitleg
De horseshoe shape van zichtbare kleuren

Bij camera’s spreken we over de RGB-kleurruimte. Het voornaamste bij een RGB-profiel is dat er vanuit de drie primaire lichtkleuren vanuit de lichtste tint, steeds donkerdere en verzadigde tinten ontstaan. Omdat we in dit geval met licht werken, maken we gebruik van het additieve systeem. Dit betekent dat hoe meer je de drie primaire kleuren mengt, hoe lichter de gemengde lichtkleur wordt. Verwar het niet met de primaire kleuren van bijvoorbeeld verf, hier zijn de primaire kleuren geel, cyaan en magenta. Dit heet het subtractieve systeem, waarbij je met het mengen van de drie primaire kleuren juist een donkerdere kleur krijgt.

Een kleurruimte wordt meestal aangeduid met een driehoekige vorm, zoals zichtbaar in bovenstaand voorbeeld. Iedere hoek staat voor een kleur vanuit het RGB-kleurprofiel: Rood, groen en blauw. In het midden is het wit. Zoals je ziet is het bereik van het RGB-kleurprofiel minder groot dan het kleurbereik van het menselijk oog. Binnen het RGB-profiel maken we daarnaast nog onderscheid tussen sRGB, Adobe RGB (1998) en ProPhoto RGB.

Op bovenstaande foto is goed te zien dat Adobe RGB intenser is qua kleur. De verschillen tussen sRGB en Adobe RGB zijn het beste zichtbaar in de groene, blauwe en rode kleurtinten. Omdat Adobe RGB een groter bereik heeft tot de verzadigde primaire kleuren ogen deze foto’s ook intenser.

Wat is het verschil tussen sRGB en Adobe RGB?

sRGB is het standaard kleurprofiel. Deze is ontworpen door Microsoft en HP. Later is met de komst van de creatieve programma’s van Adobe de kleurruimte Adobe RGB erbij gekomen. Adobe RGB heeft een groter bereik tot de drie (verzadigde) hoofdkleuren, wat voor designers, kunstenaars en (digitale)fotografen erg van belang is. Fotografen die dus veel te maken hebben met het afdrukken en nabewerken van hun foto’s gebruiken daarom ook voornamelijk Adobe RGB. Als we kijken maar de kleurweergave in ‘de horseshoe van de kleurenweergave’, dan is goed te zien dat Adobe RGB met name in de groene en rode kleurtinten een groter kleurbereik bevat dan sRGB.

Bij het waarnemen van de verschillen zit echter wel een kanttekening. Zo werkt het internet met sRGB en zijn vele monitoren gekalibreerd en printers op sRGB. Fotobewerkers hebben hun beeldscherm daarom ook op Adobe RGB staan om de foto’s goed te kunnen bewerken. Beeldscherm kalibratie is mogelijk via het menu van de monitor of de instellingen van je PC of Mac.

Een nadeel van het bewerken in Adobe RGB is dat foto’s flets over kunnen komen wanneer je ze deelt op het internet omdat daar het sRGB kleurprofiel wordt gebruikt.

De juiste kleurruimte instellen op je camera

Het instellen van een andere kleurruimte is zeer gemakkelijk. De optie is daarom vaak in het menu te vinden. Met ons gemakkelijke stappenplan heb je de optie zo gevonden! Staat jouw camera er niet bij? Bij de meeste camera’s gaat het instellen op dezelfde manier via het hoofdmenu. Kom je er toch niet uit? Raadpleeg de handleiding of laat een reactie achter onder deze blog!

Kleurruimte instellen bij Nikon camera’s

Klik op de menu-knop. Ga naar het tweede menu, oftewel het icoontje van een fotocamera. Scroll iets naar beneden totdat je de optie ‘kleurruimte’ tegenkomt. Klik op ‘ok’ en kies de gewenste optie. Vergeet daarna niet te bevestigen.

Kleurruimte instellen bij Canon camera’s

Ook bij Canon camera’s is het instellen van de kleurruimte mogelijk via het menu. Klik daarom op menu. Ga vervolgens naar het tweede menu van het icoontje van de camera. Naast de camera staan twee stippen. Kies in de optie ‘kleurruimte’ de gewenste keuze en klik op ‘set’ om te bevestigen.

Reacties (2)

Beste Wilm,

Sta helemaal achter jou statement.
Wat men vroeger in een donkere kamer kon vind ik nu ook nog kunnen in bv lightroom maar daar stopt het verhaal.
Ken je camera, de technieken, oefen en oefen en leer van andere.
De perfectie hoeft niet altijd perfect te zijn! Zo zijn er genoeg gekende kunstwerken en kunstenaars 🙂

Beste Mark,
Ik heb gisteren avond je online presentatie gevolgd, tenminste tot ruim halverwege en ben toen afgehaakt.
Op het moment dat je uitvoerig aan de gang ging met het corrigeren op de computer van de foto van die gatentunnel , waar zo mooi het zonlicht door viel vond ik het welletjes. Om de door eenvoudige reden dat het manipuleren van een foto via de P.C.
naar het z.g. perfecte plaatje, is niet mijn ding. Ook in de recent afgesloten serie van het Perfecte plaatje zag ik na afloop van elke sessie dat men gezamenlijk achter de computer kroop om de opname’s te corrigeren en aan te passen en dat vond ik jammer.
Toen ik nog in de omgeving van Rotterdam woonde ging ik regelmatig naar Correct , toen nog op de Bergweg. Zij hadden daar een uitgebreide foto(toestellen) afdeling met div. vakbekwame verkopers. Die gaven ook regelmatig cursus bijeenkomsten, wel tegen betaling. De enige keer dat ik deze heb kunnen volgen, vertelde de docent (was ook de 1ste verkoper van de afdeling) dat hij tegen het corrigeren van een foto op de P.C. was. Zijn credo was, je maakt een goede foto met je fototoestel niet met de computer. Deze uitspraak zal nu wel achterhaald zijn, maar ik hou me er nog steeds aan.
Met vriendelijke groet,

Laat een reactie achter