Een camera of objectief kopen bij eGlobal Central, Digitaland of OneStop Digital?

Regelmatig ontvangen wij de vraag of het kopen van een camera of objectief veilig is via websites zoals eGlobal Central, Digitaland en OneStop Digital. Het zijn stuk voor stuk aanbieders die een aantal jaren geleden nog niet actief waren binnen Nederland, maar nu wel in Google Shopping en andere prijsvergelijkers verschijnen. Zijn deze winkels betrouwbaar? Je leest het in dit artikel, inclusief een aantal aandachtspunten mocht je besluiten een aankoop te doen.

Prijzen vergelijken bij (online) camerawinkels

Camerawinkels zoals Kamera Express, CameraNU, Calumet en Cameraland kennen de meeste fotografen wel. Het zijn winkels die al lange tijd bestaan en naast een online shop ook (meerdere) fysieke locaties hebben in Nederland. Veel fotografen vergelijken de prijs even voordat ze overgaan tot een aankoop en kwamen in het verleden er snel achter dat de prijzen overal nagenoeg gelijk zijn. Sinds enkele jaren zie je echter veel goedkopere aanbieders verschijnen zoals Digitaland, Rhinocamera, Onestop Digital, eGlobal Central. Op een aankoop van een paar duizend euro scheelt dat soms honderden euro’s. Dat klinkt misschien te mooi om waar te zijn en hoe kan dit?

Het zijn stuk voor stuk aanbieders die vanuit Azië de wereld (proberen) te ‘veroveren’. Als je iets bij hun koopt wordt het dus ook vanuit Azië naar Nederland verzonden. Voor 23:59 uur besteld, morgen in huis gaat hier dus niet op. De levertijd zit vaak tussen de 1 en 3 weken wat op zich geen probleem hoeft te zijn als je iets niet direct nodig hebt.

Daarnaast komen de producten van buiten de Europese Unie. Bij de wet is het geregeld dat je invoerrechten én omzetbelasting moet betalen als het aankoopbedrag boven de 22 euro uitkomt. Dat zal bij foto apparatuur al snel het geval zijn. Op die manier kan het zijn dat je toch weer honderden euro’s moet afrekenen, zodra de pakketbezorger aan de deur staat. Om deze ‘onverwachte’ kosten te compenseren hebben sommige webshops wel speciale regelingen. Meer hierover lees je hieronder.

Camera’s en objectieven zijn in Nederland belast met 21% omzetbelasting. Aangezien deze webshops hun hoofdkantoor ver buiten de Europese Unie hebben zitten is dat een belasting die ze niet meerekenen in de prijs die je op de website ziet. Dat verklaart al een groot deel van het prijsverschil. Echter is het dus wel een belasting die je moet afdragen, zodra het geïmporteerd wordt in Nederland.

Waar zijn deze camerawinkels gevestigd?

Digitaland is een webshop die naast Europese landen ook producten levert in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Azië en Australië. Dit doen ze allemaal vanuit hun hoofdkantoor (en magazijn) in Hong Kong. Afrekenen kan via PayPal of creditcard en dus niet met iDeal.

Onestop Digital is gevestigd in Hong Kong en levert ook producten wereldwijd. Ze brengen geen verzendkosten in rekening en eventuele invoerheffingen en omzetbelasting die aan de deur in rekening wordt gebracht ontvang je van hun terug. Hiervoor moet je wel een formulier invullen op hun website. Afrekenen kan ook hier alleen met PayPal en creditcard.

Het zal je niet verbazen, maar ook eGlobal Central handelt vanuit Hong Kong. Ook hier heb je de kans dat je extra kosten moet afrekenen bij het invoeren van de foto apparatuur. Naast PayPal en creditcard accepteren ze bij eGlobal Central ook iDeal wat natuurlijk gericht is op de Nederlandse consument.

Rhinocamera richt zich met name op de Europese markt en heeft een ‘bijzondere’ bedrijfsstructuur. Hoe het precies zit heb ik niet kunnen ontdekken, maar ze hebben een kantoor in Gibraltar. Aangezien dit onderdeel is van het Verenigd Koninkrijk en dit op het moment van schrijven nog tot de Europese Unie behoort, zeggen ze dat je geen invoerheffingen en omzetbelasting hoeft te betalen. Verzendkosten worden niet in rekening gebracht en betalen kan ook hier met PayPal en creditcard.

Levertijd van de bestelling

Hierboven kon je het al lezen. De levertijden zijn langer dan je gewend bent. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar je moet er rekening mee houden dat je de eerste weken na je aankoop nog niet met je nieuwe ‘speeltje’ aan de slag kunt.

Garantie op foto apparatuur & Retourbeleid

De online webshops die zich buiten de Europese Unie bevinden hanteren soms een garantiebeleid dat we in Nederland niet gewend zijn. Controleer dit voordat je een aankoop doe, want dit garantiebeleid kunnen ze ook op ieder moment wijzigen. In de bovengenoemde webshops varieert de garantietermijn van 1 tot 2 jaar, terwijl in de Europese Unie het wettelijk bepaald is om 2 jaar garantie te krijgen op consumentenelektronica.

Ook de bedenktermijn en dus de periode waarin je een product zonder reden kunt retourneren verschilt. In Nederland zijn we 14 dagen gewend, maar bij deze webshops varieert het van 5 tot 30 dagen. Kijk dan ook direct of de retourkosten voor eigen rekening zijn of niet. Een pakket versturen naar Azië kost al snel meer dan 30 euro en dan is het nog niet eens goed verzekerd.

Defect artikel laten repareren

We gaan er niet vanuit, maar soms loop je tegen een technisch defect aan. Normaal gesproken ga je naar de winkel waar je het gekocht hebt of stuur je het retour in een doos naar een Nederlands retouradres. Koop je iets buiten Nederland dan is de kans heel groot dat je het retour moet sturen naar het land waar het vandaan kwam. Bij de bovengenoemde winkels zal dat Hong Kong zijn. De kans is groot dat je het pas 2 tot 3 maanden later weer terug hebt terwijl in Nederland een technisch defect vaak binnen 2 tot 4 weken opgelost is.

Cashback acties

Er zijn periodes in het jaar waarmee de cameramerken strooien met mooie cashback acties. Een paar tientjes tot enkele honderden euro’s ontvang je op je bankrekening nadat je de aankoop hebt gedaan. De acties die we in Nederland kennen zijn gericht op de Nederlandse markt. In andere landen, zoals Duitsland, Spanje en Italië kunnen op hetzelfde moment andere acties van toepassing zijn. Vaak zijn de acties afgeschermd voor kopers vanuit andere landen. Lees de kleine lettertjes van de actievoorwaarden.

Mocht je een camera of lens kopen vanuit Hong Kong dan kun je dus geen aanspraak maken op cashback acties die in Nederland van toepassing zijn. Bij het claimen van de cashback moet je onder andere de factuur meesturen én het serienummer van de camera of lens. De fabrikant kan dan precies zien waar het gekocht is en of je in aanmerking komt.

Wel of niet kopen?

Dus kun je een nieuwe camera of objectief wel of niet in deze webshops kopen? Ja, het kan, maar er kleven wel wat nadelen aan. Dus bedenk voor jezelf goed of je dit pad wilt bewandelen.

Wat zijn jouw ervaringen?

Ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaringen. Heb jij in het verleden weleens een aankoop gedaan in één van deze webshops? Laat het hieronder weten en deel je ervaring. Hoe meer ervaringen we met elkaar delen, hoe waardevoller het is.

Reacties (12)

Al een aantal jaren koop ik mijn camera’s bij Onetstop Digital in Hong Kong. En tot nu toe zonder problemen. Alles wordt keurig en goed verpakt geleverd in 1-2 weken. Nu heb ik een Nikkon Z 7II gekocht en deze was €1.265,00 goedkoper dan hier in Nederland. Dat is voor mij wel echt de moeite waard. Deze Nikkon heb ik ook gewoon kunnen registreren bij Nikkon.
Maar bijvoorbeeld mijn body Fujifilm X-T5 heb ik hier in Nederland weer € 30,00 goedkoper kunnen kopen. En ook mijn powershot SX740hs was hier in Nederland € 90,00 goedkoper. Dus het gaat niet altijd op dat ze in Hong Kong goedkoper zijn.

Fedex stuurt mij wel een factuur voor BTW- en/of invoerrechten. Deze betaal ik en de factuur stuur ik naar Onestop digital en die betalen mij dan het geld terug. Het duurt allemaal even maar uiteindelijk komt het allemaal voor elkaar.
De retourvoorwaarden zijn wel beperkter als de retourvoorwaarde die gebruikt worden bij Nederlandse online fotozaken. Lees die goed en als je dat niet wilt dan ook niet doen lijkt me. En als de boel kapot gaat dan zal je rechtstreeks bij de importeur moeten zijn. Dat is wel een risico. Maar dat risico loop je ook wanneer je op Marktplaats tweedehands koopt. Daar is de garantie tot aan de deur. Ik zou zelf niet voor €100,00 goedkoper in Hong Kong kopen. Maar de € 1265,00 goedkoper op mijn Nikkon Z 7II heb ik niet laten lopen.
Ik heb de afgelopen 5 jaar nu drie camera’s en drie objectieven gekocht bij Onestop Digital zonder problemen. Voor mij heeft het goed gewerkt. Maar…… resultaten uit het verleden enz enz.

Eén tip: bestel niet bij Rhinocamera. Het leveren gaat inderdaad niet snel. Maar als je e een garantiegevalletje hebt, laten ze je het opsturen en krijg je het niet meer terug. Behalve als je veel mails stuurt of er een rechtzaak van maakt.
In mijn geval een telelens die binnen het jaar kapot ging. Na 4 maanden en 30+ mails eindelijk de lens terug. Er was niets aan gedaan; lens was nog steeds kapot.
Toen een rechtzaak van gemaakt. Rechter heeft Rhinocamera in het vonnis gezegd de lens te betalen incl. alle extra kosten.
Maar zelfs dan weigeren ze nog wat te doen. Ben nu 15 maanden verder en heb nog steeds een kapotte lens.
Nogmaals; pas op voor Rhinocamera!

Beste fotografen,

Ooit met toch wel wat schroom en een tikkeltje angstig plaatste ik de bestelling bij Hong Sien een dure lens gekocht, beginnend met een C.
En ik moet zeggen, nadat de voordeur bel ging en de koerier het pakket overhandigde er toch wel een brede glimlach op mijn gezicht kwam.

Overigens, de persoon antwoordt in het Nederlands, is uiterst correct, en snel.

Keurig en snel was het verzorgt, en ja het duurt wat langer dan besteld in Nederland, en ja ik ben een Nederlander, dus kijk je wel naar de pegels.

Succes

Arie de Knegt

D850 aangekocht.
Check serienummer intern komt niet overeen met dat op de body.
Volgens Nikon gaat het dus om een fake camera wat dat dan ook mag betekenen.
De software laat zien dat het om een d850 gaat en ook aan de buitenkant is er geen spoor te zien van fake toestanden.
Nikon updates geïnstalleerd ook zonder problemen.
Hij doet het op alle vlakken.
Aantal total clicks uitgelezen en dat was ook ok.
Het enige probleem zal zijn gaat die stuk dan kan ik niet terecht bij een Nikon Repair center. Grijze import word gewoon terug naar de afzender verstuurd.
Het is een pak goedkoper dan lokaal maar zelf te repareren of een third party repair center vinden die een eventuele reparatie wel wil doen.
Er is een soort van garantie maar gezien e-global niet onder de Europese wetgeving valt (HongKong) zou ik daar niet teveel op rekenen. Verhalen genoeg van teruggestuurde artikelen die (nooit) zijn aangekomen (ook verzekerd). Aankoopbedrag kwijt plus toestel vermist beter niet riskeren dus.

Ik heb al verschillende keren besteld via deze en andere bedrijven, die administratief uit Hong Kong komen , maar hun artikelen Via magazijnen uit Duitsland en of Engeland versturen. hier door heb je geen last van heffingen. ik heb al mijn gekochte apparatuur gewoon kunnen registreren bij Nikon en hebben dis geaccepteerd. Natuurlijk heb ik mij eerst goed in gelezen en deze firma’s en hoe bestellingen verlopen, maar omdat er tussen 400 tot 700 euro scheelde toch de gok gewaagd om te bestellen. alle producten kwamen na 8 dagen aan, in de originele verpakking en ook verzegeld. Bij mijn Camera Nikon D 7500 leek het even mis te gaan, omdat ik deze niet had ontvangen volgens de berichten. Nadat ik een mail had verstuurd naar het bedrijf kreeg ik de volgende dag een mail terug, met als antwoord dat de transporteur het artikel kwijt was geraakt en dat ze een andere zouden opsturen. Deze had ik toen vier dagen later in huis. Wat mij wel opvalt, dat als je om ervaringen vraagt op het internet, dat mensen die er geen ervaringen mee hebben, toch reageren en altijd negatief. Waarschijnlijk vanuit hun eigen angst of in opdracht van de foto zaken in Nederland. want zelfs in Duitsland, Waar ik 5 km vanaf woon zijn de foto zaken goedkoper. ik heb al in de jaren 70 ( het analoge tijdperk) zaken daar gedaan. Wat mij verder opvalt artikelen in Nederland langzaam in de tijd goedkoper worden. Voorbeeld de Nikon 200- 500 koste een paar jaar geleden in Nederland 1740 Euro ik hen hem toen besteld in Hong Kong voor 1040 Euro dus dat was 700 Euro goedkoper. Als ik nu naar de prijs kijk is hij in Nederland rond de 1400 en in Hong Kong rond de 1100 Euro, dus er zit wel beweging in de prijs. hoe het allemaal kan, ik weet het niet maar zo gooien foto winkels hun eigen glazen in.

Bedankt voor het delen van je ervaring Joop.

Ik heb een jaar geleden de Sony 200/600 Zoon lens aangeschaft bij eglobel voor €1460, een lens die hier € 1999,- dat gat vond ik erg groot en ik dacht wat kan er mis gaan in glas betaald met PayPal waar ik goede ervaring mee heb als het gaat om terugbetaling wanneer er niet geleverd word. Ik moest er wel 4 weken op wachten. Maar heb hem gewoon ontvangen ik hoefde niets bij te betalen aan invoerrechten of BTW. Eglobel zit ook in de EU en dan hoef je dit niet te betalen als het goed verzonden word.

Ik heb zo’n 3 1/2 jaar terug bij Rhinocamera een Sony RX100 V aangeschaft en na 2 weken nog niets te hebben ontvangen werd ik een beetje huiverig, maar echt een dag later ontving ik m’n (stevig verpakt) pakketje. Geen addertjes onder het gras en alles dik in orde. Het prijsverschil tov Nederland was destijds toch zeker €350

Beste lezers,
Ik ben nieuw bij dit platform en ik kom gelijk een interessant artikel tegen en ik wil mijn ervaring hierin wel delen.
Ik heb wel op deze manier mijn apparatuur aangeschaft bij Digitaland. Het scheelde enorm veel geld, maar voor ik over ben gegaan tot koop heb ik mij goed laten informeren mbt verzendkosten, belasting en het eventueel niet aankomen van het bestelde. Ook heb ik naar de verzekering gekeken en ik kon deze gelijk verzekeren tegen het bedrag welke ik in Nederland zou moeten betalen voor de lens en de body.
Ik heb een PayPal account aangemaakt ( daar krijg je je geld terug als het niet aankomt of er iets mee aan de hand is) en lens en camera (canon) besteld.
Alles is perfect verlopen, ik kreeg eerst de body na 2,5 weken en een paar dagen erna de lens. Geen problemen ermee gehad en het scheelde mij echt heel erg veel geld (op lens en body 1000,00) . Ik had geen haast dat scheelt natuurlijk. De garantie is wel een jaar korter die ze geven.
Door mijn ervaringen hebben ook andere mensen in mijn omgeving via deze site besteld en niemand heeft er problemen ermee gehad. Dus of we hebben enorme mazzel gehad of het is gewoon een prima optie om het op deze manier te bestellen.
Ik heb mijn camera bijna 2 jaar.

Tot zover mijn ervaring

Helemaal eens met Eggens.

Het is heel verleidelijk om gear aan te schaffen voor de prijzen die deze partijen bieden.
Maar totnogtoe heb ik de verleiding weten te weerstaan. Want dat moet je niet willen: gedoe met garantie en support, want dat is niet helemaal duidelijk geregeld en bij de fabrikanten zelf kun je volgens mij niet aankloppen.

Heb in het verleden besteld bij eGlobal en Rhino. Omdat beide verzenden vanuit een vestiging binnen de EU komen er overigens geen invoerrechten of BTW bij kijken. (Let op dat een hoop van deze clubs in UK zitten. Richting uittredingsdatum dus niet meer bestellen!)

Belangrijk om te beseffen is dat je buitenlandse exemplaren koopt (grijze import buiten de officiële importeur om). Een Nederlandse handleiding kan je dus vergeten en de stekker past niet altijd in een Nederlands stopcontact. Nu is een handleiding vaak online wel te vinden en de juiste oplader of wereldstekker is voor een paar tientjes ook te koop.

Heb gelukkig nooit met garantie of service te maken gehad. De verhalen die hierover rondgaan op internet zijn weinig positief. Voor wat het waard is dan, want hierbij moet wel bedacht worden dat negatieve ervaringen natuurlijk eerder gemeld worden dan positieve.

Toch ga ik er van uit dat aftersales beroerd is. Reden voor mij om er toch af en toe te bestellen is dat bepaalde artikelen er nieuw goedkoper zijn dan tweedehands hier. En dan heb ik het niet over occasions met garantie van gerenommeerde verkoper, maar over particuliere verkopers op marktplaats waarbij ik net zo goed niet op aftersales hoef te rekenen.

Enige echte minpunt is de vraag of je kan rekenen op het servicenetwerk hier. In US raken bepaalde servicers een artikel uit de grijze import (waaronder ook aankopen op vakantie in het buitenland) niet eens aan. Dat is vrij rot als je een keer schade hebt, maar ook een simpele sensor cleaning zou je dan kunnen vergeten. In Europa lijken de meeste merken hier iets meer ontspannen in te zitten, maar ik durf er geen algemene uitspraken over te doen. Ook moet je er van uitgaan dat je via deze route altijd een factuur krijgt, want fabrieksgarantie loopt via de schimmige webshop.

Ben je prof? Loop hier met een grote boog omheen en koop gewoon in een gerenommeerde winkel. Je wil het er niet op wagen dat je je apparatuur een paar maanden kwijt bent (of nooit meer terug ziet) mocht er iets zijn.
Ben je amateur? Dan kan je best een gokje wagen. Nogmaals: ik ga er zelf van uit dat er geen enkele vorm van aftersales service is. Slaap je niet lekker bij die gedachte? Begeef je dan gewoon naar de reguliere winkel.

Bedankt voor deze waardevolle reactie.

Laat een reactie achter