De voor- en nadelen van analoge fotografie

Op het moment dat ik begon met fotograferen was digitale fotografie al de norm. Ik had dus, buiten wat kiekjes op vakantie met een wegwerpcameraatje, nooit echt in analoog gefotografeerd. Maar de laatste tijd begon het toch te kriebelen om eens wat met analoge fotografie te proberen, dus ik leende de analoga camera van mijn moeder en ging aan de slag. Maar wat zijn nu de voor en de nadelen van analoge fotografie? Ik zet ze vandaag op een rijtje!

bewuster fotograferen analoog

Voordelen

Bewust fotograferen

Een van de grootste voordelen van analoge fotografie is voor mij, dat je verplicht wordt om bewuster te fotograferen. Met de geheugenkaartjes van nu kun je zo ongeveer een onbeperkt aantal foto’s schieten. Bij een analoge camera zit je aan het maximumaantal foto’s van je fotorolletje gebonden. Om het maximale uit je rolletje te halen, is het belangrijk dat je bij elke foto bewust nadenkt over wat je precies vastlegt. In een vorig artikel ging ik nog verder op het bewuster fotograferen in!

Mooi kleur effect

Een ander leuk voordeel is het mooie effect dat analoge fotografie heeft. De meeste analoge foto’s hebben een mooi zacht en warm sfeertje. Natuurlijk zou je dit ook achteraf in Photoshop kunnen toevoegen. Maar de foto’s komen al direct veel kleurijker uit je camera. Digitale foto’s lijken daarentegen in eerste instantie vaak nogal flets.

Mooiere ruis

Wat ik bij analoge fotografie ook erg mooi vind, is de ruis of beter gezegd de korrel. Digitale ruis wordt al snel als erg storend ervaren, het leidt erg af en er kunnen zelfs rare gekleurde puntjes ontstaan. Terwijl bij analoge fotografie voegt de korrel echt iets aan de foto toe, dit wordt ook vaak als minder afleidend ervaren en de kleuren blijven ook gewoon intact.

Verassingseffect

En wat natuurlijk ook erg leuk is, is de verassing hoe je uiteindelijke resultaat uit komt te zien. Zeker als je ze ergens laat ontwikkelen is het een grote verassing als je de envelop met de negatieven of afdrukken opent.

Analoge fotografie negatieven

Nadelen

Exif gegevens

Helaas zitten er ook wat nadelen aan analoge fotografie. Een van de nadelen is dat de Exif gegevens niet worden opgeslagen. Je weet dus achteraf niet meer welke instellingen je hebt gebruikt en je moet dus alles in bijvoorbeeld een boekje bijhouden.

Resultaat pas later

Ook zie je de uiteindelijke foto pas na het ontwikkelen. Op het moment zelf kun je dus niet meteen zien wat je goed of fout doet. Daardoor wordt het ook veel lastiger om nieuwe dingen uit te proberen. Ten eerste omdat je waarschijnlijk, door het beperkte aantal foto opnames, minder snel een risico durft te nemen. En ten tweede omdat je wanneer je nieuwe instellingen gebruikt, je niet meteen kunt ziet wat voor een effect het heeft en of dat goed uitpakt of niet.

Ben je nog veel met je instellingen aan het oefenen? Blijf dan nog even bij de digitale fotografie en oefen nog even door totdat je de instellingen onder de knie hebt. Mocht je dit wel al helemaal beheersen, dan is het zeker aan te raden om ook af en toe eens analoog te fotograferen. Je leert bewuster te werk te gaan en de kleuren en effect dat uit een analoge camera komt vind ik persoonlijk ook erg mooi.

Reacties (8)

Toen ik 12 jaar werd kreeg ik een camera van mijn ouders, dat was in 1982.
Nu ben ik 40 jaar verder en maak foto’s van landschappen, dorpen en steden.
Ik heb heb oude platen tot spiegelreflexcamera gebruikt, ik gebruik nu een spiegelreflex van Nikon.
Wel een oudere exemplaar van 2008.
En kort geleden een oude analoge camera van praktica met schroefdraad, en verschilende lenzen erbij.
Analogen camera blijf de negatieven bewaart, netjes opbergen.
En bij digitale foto kun je gemakelijk kwijt raken heb ik gemerkt door de jaren heen.
Fotografie is leuk, en nuttig voor de toekomst, en laat sporen achter voor het verleden.

Oude platen of negatiefen camera’s moet je nog alles instellen licht, afstand, diafragma, en zelf doorspoelen.
Dat is pas fotografe, voor 1960 ongeveer.
En nu alleen op een knopje drukken, en de camera doet alles zelfstandig.

D.M.W. ten Cate

Zelf ben ik met fotograferen begonnen begin jaren 80 van de vorige eeuw: met een Practica, daarna een Olympus OM-1n. Nu fotografeer ik met een Nikon D850.
In de tussenperiode heb ik nog enkele andere analoge en digitale camera’s gehad.
De vraag of er verschil is tussen analoge en digitale fotografie? Vrijwel niet. Met analoge fotografie is er een limiet met het aantal opnames per rolletje: kleinbeeld: 36 opnames, middenformaat 6×9: 11 opnames. Daardoor ben je gedwongen om eerst goed te kijken voor je een foto maakte.
Vorige maand heb ik na zoveel jaar een analoge camera weer ter hand genomen: een Nikon FE & Samyang 35mm & Fuji Provia diafilm.
Het was weer wennen, vooral het laten ontwikkelen van de diafilm. Vanwege de corona-crisis duurde het een week langer.
Het resultaat: scherpe opnames dankzij de moderne Samyang 35 mm lens en de diafilm. Natuurlijk niet zo scherp als met een Nikon D850.
Maar het kan er mee door.

Analoge fotografie, is dat iets anders?
Niet veel anders, maar analoge fotografie vind ik wel een meer ultieme vorm van bewust fotograferen! Met name in de professionele sfeer bespeur ik nog dikwijls het verschil tussen de fotograaf die voorheen met analoge fotografie het vak heeft geleerd en de generatie die dat slechts digitaal is bijgebracht. Bij sommigen van de digitale fotografen is het soms zelfs duidelijk te zien dat ze met een soort trucje bezig zijn! Deze laatste groep identificeert zich ook vaak als de genen die bijvoorbeeld geen of bijna geen pré visualisering toepassen voordat ze op die knop drukken. Door de moderne technische mogelijkheden is kwantiteit hierbij immers vele malen gemakkelijker te realiseren en vergt veel minder tijd en materiaal als gedurende de analoge periode.
Hele volksstammen tegenwoordige bruid fotografen schieten honderden beelden bijna uitsluiten in de zogenaamde. ‘burst mode’. Vaak ook doordat er weinig tot zeer weinig doeltreffend gecommuniceerd wordt tussen fotograaf, bruid/bruidspaar of model! De meeste analoge fotograven die ik ken/kende werkten in die analoge periode helemaal niet in ‘burst mode'(behalve de fotojournalisten), ze namen wellicht wat meer tijd voor hun opnamen maar communiceerden tussendoor meestal vooral ook veel en doelbewust. Sommigen hebben/hadden hele goede communicatieve vaardigheden en contacten, die zij met hun ‘onderwerp’ uitwisselden. Bovendien werkten enkelen en ik in die tijd, ook voor reportages, op het mooie middelformaat (bijv. 6×6 Hasselblad of Rolleiflex) en later veelal om kosten te besparen op kleinbeeld, terwijl tegenwoordig uitsluitend op full frame, in RAW wordt gewerkt.
Analoge zogenaamde studio opnamen en zelfs op locatie (met een loopbodem kamera als de Linhof Technika) werden in die tijd ook op tenminste 4×5 inch gefotografeerd.
Ik zal de tijd niet kunnen of willen terugdraaien maar de analoge fotografie had toch ook vele voordelen!
De tegenwoordige digitale fotograaf, maar ook zij in vele andere branches, hebben zich in de afgelopen digitale periode bovendien vaak te afhankelijk gemaakt van soms zeer uiteenlopende kwetsbare digitale systemen, die inmiddels ook vele teleurstellingen hebben teweeg gebracht!
Zelf vind ik digitaal vergelijkbaar met een snelle hap uit de muur, het vult en bevredigd voor korte duur, terwijl goede zgn. ‘Fine Art Photography’ op grootformaat analoog materiaal, ik meer een klasse diner uit een Michelin sterren keuken vind.
Maar gelukkig hebben wij niet allemaal dezelfde smaak en behoeften!

Met vriendelijke groet,
Jim Robot.

Iedereen heeft inderdaad andere smaak en behoeften, maar je kaart hier zeker goede punten aan. De digitale fotografie heeft ervoor gezorgd dat we vluchtiger zijn gaan fotograferen, wat zeker geen voordeel is. Dus wat dat betreft heeft de analoge fotografie (gelukkig) ook voordelen 🙂

Deze post is mij uit het hart gegrepen !
En ik zou hierover graag verder filosoferen met dhr. Robot, maar ook ervaringen uitwisselen met deze, naar ik inschat, leeftijdgenoot.
Ik heb de digitalisering n.l. in meerdere opzichten en sterk betrokken met de ontwikkelingen meegemaakt: o.m. als
elektronicus en audio-expert, in de muziekopname-studio-wereld, in de boeken-uitgeverij en als consultant.
Het is zeker niet in alle opzichten een verbetering en de zwakke punten, risico’s en zelfs discriminatoire tendensen,
worden zwaar onderschat.
Alleen van fotograferen heb ik nu juist geen verstand en toch was dit de oorzaak dat ik (3 1/2 jaar na dato …) op deze sympathieke site ben beland: mijn overleden vader heeft mij wat vintage foto-apparatuur nagelaten, waarvan ik weet
dat het bepaald geen ‘rommel’ is. De OLYMPUS-PEN F camera heeft als toebehoren o.m. een extra G.Zuïko objectief
van het type Auto-S (hopelijk raam ik geen onzin uit). Wie dit wil overnemen, kan mij mailen op raysrecords@gmail.com.
Dank u wel, heer De Rooij en evt. reactanten. Met vriendelijke groet, Raymond Bakker.

Misschien een vreemde vraag: maar ik ben op zoek naar lege fotorol kokertjes. Dat zijn die zwart kokertjes met een grijs deksel waar altijd de fotorolletjes in zitten. Heeft u deze mogelijk nog? Graag zou ik wat kokertjes willen hebben. Is dit mogelijk? Het is voor een experiment op een VO school.

Graag hoor ik uw reactie,

Beste Gerwin, helaas verkopen wij deze niet.

Leuk stukje in deze blog!
Morgen ga ik mijn zwart-wit negatieven ophalen , inderdaad een verrassing wat het resultaat zal zijn.
Vorige week ben in in bezit gekomen van een bijna gloednieuwe Vöigtlander Veto 8 analoge camera.
Afgelopen maandag er een Agfa APX 100 asa zwart-wit 35mm rolletje ingedaan , en heerlijk even naar Hoek van Holland gereden.
Naast deze camera fotografeert ik met mijn eigen oude camera de Canon AE1 , dit met diversen FD lenzen van Canon.
Daarnaast heb ik ook nog de Canon A1 in mijn bezit , waar ik eerdaags ook mee gaat fotograferen.
Al met al analoge fotografie werkt verslavend , en erg leuk om te doen!
Mijn voorkeur ligt bij de portret en modelfotografie, daarom doe ik naast de digitale Nikon D7100 ook diversen analoge camera’s gebruiken.

Gr Tom Dekkers fotografie

Laat een reactie achter