Schipper, mag ik overvaren (Foto & Verhaal)

Persoonlijk vind ik het ontzettend leuk om te werken aan fotoreportages. Ik kies vaak doodgewone onderwerpen uit waarbij veel achter de schermen gebeurt. Hierdoor kom je op plekken waar je normaal nooit komt en kan je vaak een heel interessant verhaal vertellen. Een van mijn laatste reportages gaat over het GVB in Amsterdam. Het GVB staat voor ‘Gemeente Vervoersbedrijf’ waar onder andere de pont bij hoort. Ik kreeg volledige toestemming om aan boord van de pont te stappen en kreeg dingen te zien die reizigers niet snel zullen zien. Denk bijvoorbeeld aan de haven, de motorruimte of de ruimte van de schipper, hoog boven de reizigers. Over onderstaande foto wil ik graag vertellen hoe deze tot stand is gekomen.

Wat je ziet is de schipper die ‘s nachts de gebruikelijke dienst vaart. Doordat het in de avond is staat de radar en ook het scherm rechts aan. Beide schermen zijn noodzakelijke hulpmiddelen om het verkeer op het water in goede banen te leiden. Dit was een prachtig beeld om te gebruiken in de reportage. Ik zette mijn statief recht in het midden van de cabine neer en koos mijn compositie,

Schipper, mag ik overvaren
EXIF: 14mm, f 2.8, 15 seconden, ISO 200.

Lange sluitertijd

De schipper heeft in de cabine alle lampen uit zodat de schipper goed zicht houdt. Doordat het in de cabine van de schipper erg donker was, was het noodzakelijk om te fotograferen met een open diafragma om zoveel mogelijk licht te vangen, samen met een langzame sluitertijd. Een statief was in dit geval niet per se noodzakelijk, omdat je je ISO omhoog kunt zetten om meer licht te krijgen. Toch koos ik ervoor om mijn statief te gebruiken. Ik had hem tenslotte toch mij me. Door het statief te gebruiken kan je een langere sluitertijd kiezen en de ISO lager houden om onnodig ruis te voorkomen.

Voor deze foto koos ik een lange sluitertijd om twee redenen. Reden 1: doordat het zo donker was in de cabine moest de ISO enorm omhoog gezet worden. De ruis die ik toen zag vond ik teveel. Het werd een lelijk beeld. Reden 2: door een lange sluitertijd te gebruiken kan je de beweging van de pont vastleggen! Dit was voor mij de voornaamste reden om een lange sluitertijd te gebruiken. Je moet wel de indruk krijgen dat de pont ook echt vaart en dat is gelukt door de lichtstrepen, een van de effecten vdan lange sluitertijd.

In de nabewerking heb ik aan deze foto ‘Helderheid’ toegevoegd, een functie die je kunt vinden in Photoshop en Lightroom. Deze functie laat de foto net even wat meer knallen. Voor de rest heb ik lenscorrectie toegepast, iets meer contrast toegevoegd, de hooglichten iets naar beneden gebracht en de juiste witbalans gekozen. De foto is bijgesneden op 16:9 in plaats van 3:2, omdat ik anders aan de bovenkant veel loze ruimte zou houden.

Dit artikel is geschreven door Renzo Gerritsen.

Laat een reactie achter