Rust in een foto creëren met lange sluitertijd fotografie (Foto Tips #008)

In de rubriek Foto Tips bespreken wij een foto. Je komt te weten met welke camera, objectief en eventuele accessoires de foto gemaakt is, wat de instellingen zijn en waarom er voor die instellingen gekozen is. Ook vertellen wij wat het achterliggende verhaal van de foto is of hoe de foto tot stand gekomen is. In de onderstaande video zitten dus handige fotografie tips verwerkt.

Deze week geven we een aantal tips over hoe je rust in een foto creëert met behulp van een lange sluitertijd. Zo kun je bijvoorbeeld met een 10 stops grijsfilter de sluitertijd 10x langer maken. Water wordt mooi glad en wolken krijgen soms een spectaculair geveegd effect. Met een 10 stops grijsfilter kan je ook overdag met langere sluitertijden werken en dat is heel leuk om te doen.

Onder de video vind je de instellingen van de foto. Heb je een vraag? Laat het weten door onderaan de pagina te reageren op deze foto.

Instellingen & Foto apparatuur

Camera: Nikon D800
Objectief: Nikon AF-S 24-120MM F/4.0G ED VR

Diafragma: f/14
Sluitertijd: 63 sec.
ISO: 100
Brandpuntsafstand: 25mm

Als je meer uit je camera wilt halen en meer zekerheid wilt hebben over welke instellingen je nodig hebt in de meest uiteenlopende situaties, kijk dan eens naar onze online fotografie cursus of volg de cursus in één van de vele steden in Nederland.

Foto als wanddecoratie

Fotografie Tips 008 - Kalmte in een foto vastleggen met lange sluitertijd voorkeuze fotografie Venetië

Deze foto is ook te koop als wanddecoratie. Wij kunnen dit op vele materialen leveren. Of het nu voor thuis of op het werk is, wij zorgen ervoor dat jij binnenkort van een schitterende foto kan genieten.

Op welke materialen kan het gedrukt worden? Denk aan een foto afdruk op canvas, aluminium, hout, Xpozer (fotoposter), plexiglas of diamantglas. Ook een hele muur bedekken met fotobehang behoort tot de mogelijkheden. Stuur ons een bericht via het contactformulier voor meer informatie.

6 responses on "Rust in een foto creëren met lange sluitertijd fotografie (Foto Tips #008)"

  1. Ik vind fotograferen met lange sluitertijden echt geweldig. Met name de richting ‘fine art’ achtige locaties. Ik vind zelf een 10 stops ND voor overdag te weinig, want ik wil ook mijn diafragma niet naar F22 brengen. Dus mijn volgende aanschaf wordt zeker een 15 stops.

  2. Inderdaad een mooie rustgevende foto.
    Ik heb sinds kort ook een 10 stops filter maar moet wel nog het een en ander uit proberen.

  3. Leuk om zo’n foto te maken maar wel een dure foto als je een 10 stops filter moet aanschaffen en niet te vergeten een stevig statief waar met geen woord over gesproken wordt.