Lighttrails fotograferen in Hong Kong (Foto & Verhaal)

Mijn reis ging dit keer naar Hong Kong, een voor mij geliefde bestemming. Er valt veel te zien en te doen en ook voor avondfotografie is de stad een uitdaging. De hoeveelheid neonverlichting is soms zo fel dat het zelfs met het maken van meerdere belichtingen niet meevalt het mooi in beeld te brengen. Er hangt ook meestal een laag smog boven de stad die de verlichting doet uitwaaieren. Het ‘blauwe’ uurtje is boven Hong Kong Island schaars. Wanneer de zon onder gaat is de lucht even grijs/oranje waarna het snel grijs en donker wordt. Een mooi diep blauw zie ik zelden.

Ik vind het heerlijk om met mijn statief over de schouder door de stad te lopen, op zoek naar mooie gebouwen of bruggen die in de avond kleurrijk oplichten. Meestal ‘Google’ ik alvorens ik op reis ga naar wat de bestemming aan mooie bruggen en bezienswaardigheden te bieden heeft en dan probeer ik het zo te plannen dat mijn vaak schaarse tijd aldaar efficiënt benut wordt.

December en januari behoren tot de droogste maanden in Hong Kong en de temperatuur is ‘s avonds met 15 graden heel aangenaam om te fotograferen. Hong Kong kent een aantal bijzondere gebouwen, zoals hier links op de foto de Bank of China te zien is.

 

Bart
Exif foto: Canon 6D 16-35mm, 16mm, ISO 100, F22, 10” sec

 

Ik fotografeer met een Canon 6D en bij deze foto heb een groothoekobjectief gebruikt, de EF 16-35mm F4/L IS USM. Bij dergelijke hoogbouw ontkom je niet aan een groothoekobjectief, wil je je niet tot een detailfoto beperken, al vind ik de vertekening niet altijd even mooi. Ik probeer dan ook meestal gebouwen keurig recht te zetten, maar lang niet altijd. Bij deze foto brengt de vertekening juist dynamiek. Samen met de lighttrails van een voorbijrijdende bus is het of het beeld omarmt wordt. Ik heb hier bewust gekozen voor een heel laag standpunt en een brandpuntsafstand van 16mm waardoor het effect van de hoogte van de gebouwen meer impact krijgt, samen met de lichtstrepen die zo laag het beeld binnen komen.

Het is altijd even timen wanneer je de ontspanknop indrukt en welke sluitertijd het beste past. Mijn ISO-waarde staat praktisch altijd op 100 om ruis te voorkomen en meestal gebruik in een diafragma ergens tussen de F8 en F16. De meeste objectieven geven hierbij het scherpste beeld.

Hier had ik te maken met behoorlijk wat licht uit de omgeving en ik heb het diafragma nog een tandje dichtgedraaid naar F22, met als voordeel een mooie stervorming van de straatlantaarns. Daarbij was een sluitertijd van 10 seconden voldoende om de lighttrails vast te leggen en ze om de hoek te zien verdwijnen.

Dit artikel is geschreven door Bart Hendrix. Bart is te vinden op instagram en facebook.

Reacties (1)

Bart maakt prachtige foto’s die ik graag volg. HongKong is een dynamische stad en ik begrijp zijn passie voor architectuur en avondfotografie. Heerlijk als je vanwege je beroep veel kan reizen. Succes !!!

Laat een reactie achter