Instagram voor fotografen: de mogelijkheden en hoe je kunt groeien

Instagram is onder fotografen een populair platform om hun foto’s te publiceren, maar natuurlijk ook om ideeën op te doen voor een toekomstige fotoshoot. Dagelijks komen er honderd duizenden foto’s bij, een onuitputtelijke bron van inspiratie. Instagram is tegenwoordig veel meer dan het platform waar je alleen smartphone foto’s kunt uploaden meteen vierkante beeldverhouding. Door de jaren heen zijn er veel opties bijgekomen. In dit artikel lees je over de meestpopulaire en recente mogelijkheden.

Alle fotografen die lesgeven voor De Rooij Fotografie, hebben afgelopen december een superleuke training gevolgd van So-MC. Een aanrader voor als je nog een goede in company training zoekt. Daarnaast worden er ook interessante video’s op Youtube geplaatst.

Vergeet daarnaast niet @derooijfotografie te volgen. We publiceren de mooiste foto’s van onze volgers en leuke/leerzame stories.

Inhoud van dit artikel:
1. Foto’s en caroussel posts
2. Instagram stories
3. Instagram reels
4. Verschillende type accounts op Instagram
5. Hoe werkt het algoritme van Instagram?

Foto’s en caroussel posts

Gelukkig kun je behalve vierkante foto’s ook rechthoekige foto’s uploaden. Een fotograaf kiest bij het maken of bewerken van een foto bewust voor een specifieke beeldverhouding. Het kan dan frustrerend zijn als je gedwongen wordt om een vierkante uitsnede te maken voor het publiceren. Dat hebben ze bij Instagram ook ingezien waardoor deze beperking jaren geleden al verdwenen is.

Zijn er dan helemaal geen beperkingen? Helaas wel. Een foto in verticale oriëntatie kan bijvoorbeeld geen 3:2 verhouding hebben, 5:4 ishet meest langwerpige dat is toegestaan.

Aangezien de meeste fotocamera’s een beeldsensor hebben met een 3:2 verhouding kan dit er in de praktijk voor zorgen dat je altijd een stukje van de foto moet snijden. Voor foto’s in horizontale oriëntatie geldt deze beperking niet. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de weergave op smartphones, om te voorkomen dat een foto niet geheel getoond kan worden op kleinere schermen.

Een andere beperking zit bij de carrousels, dit is een fotoreeks die je als één bericht kunt publiceren. In de fotoreeks die je publiceert dienen alle foto’s dezelfde verhouding te hebben.

Hoe gebruik je posts als fotograaf?

Je kunt je profiel met foto’s op veel manieren invulling geven. Uiteraard is het aan te raden alleen je beste werk te publiceren, iedereen wilt tenslotte genieten van de mooiste foto’s.

Daarnaast hoor je vaak dat de foto’s die je upload allemaal met hetzelfde fotografiegenre te maken moeten hebben. Daar valt iets voor te zeggen. Stel je bent portretfotograaf en je publiceert de mooiste portretfoto’s. Iedereen die je volgt heeft waarschijnlijk een interesse in portretfotografie. Indien je opeens landschapsfoto’s en wildlife foto’s gaat publiceren, dan is er kans dat mensen je niet meer gaan volgen. Denk hier dus goed over na, maar blijf ook bij jezelf. Je continu aanpassen aan de “regeltjes” om meer volgers te krijgen kan het plezier in het gebruik van Instagram ook wegnemen.

Los van de foto’s kun je ook een tekst toevoegen bij de foto’s. Hoewel veel gebruikers op Instagram continu aan het scrollen zijn en deze teksten niet lezen, zijn er altijd volgers die dat wel lezen. Op die manier kun je meer over de gemaakte foto vertellen en kun je makkelijker een digitale band met iemand opbouwen.

Ook kun je in de tekst #hashtags toevoegen. Stel je gebruikt de hashtag #derooijfotografie, dan is er kans dat jouw foto ook gezien wordt door mensen die je account nog niet volgen, maar wel de hashtag #derooijfotografie volgen. Een extra kans om ontdekt te worden! Je kunt maximaal 20 hashtags per foto plaatsen. Eventueel kun je er nog meertoevoegen door zelf een reactie onder je foto te plaatsen met nog meer hashtags. Het overmatig gebruiken van hashtags is overigens een strategie die in het begin goed werkte, maar nu veel minder effectief is.

instagram algoritme leren begrijpen

Instagram stories

Na het succes van Snapchat en de mislukte overname van dit bedrijf, besloten ze bij Instagram de populaire korte video’s in hun eigen app te integreren. Beter goed gejat dan slecht bedacht 😉. Video’s in verticale oriëntatie met een lengte van 15 seconden kunnen bovenaan de app bekeken worden. Devideo’s kunnen verfraaid worden met een stukje muziek, leuke bewegende stickers en een beschrijving. 15 Seconden is misschien wel een beetje kort om je verhaal te doen. Gelukkig kun je meerdere video’s achter elkaarplaatsen. Een volger gaat van video naar video, dus je kunt je hele verhaal aan de rest van de wereld vertellen.

Stories blijven 24 uur zichtbaar en verdwijnen daarna weer. Dat is erg zonde! Om die reden kun je de beste stories opslaan als een highlight story. Een highlight story is terug te vinden op je profielpagina, tussen deprofielbeschrijving en de laatste foto’s die gepubliceerd zijn. Profielbezoekers kunnen je beste stories dus nog terugzien.

Hoe gebruik je instagram stories als fotograaf?

Laat meer van je fotografiewerkzaamheden zien! Achter de schermen video’s, terwijl je aan het fotograferen bent, kunnen heel interessant zijn voor je volgers. Het geeft de mogelijkheid meer te vertellen en met behulp van video’s is het

makkelijker een hechte band op te bouwen met je volgers. Dit is belangrijk als je graag een groot aantal volgers wilt hebben. Hoe hechter de band, hoe groter de kans dat volgers uitkijken naar je nieuwe video’s en foto’s.

Het maken van een video is tegenwoordig makkelijker dan ooit tevoren. Je kunt de video direct uploaden als een Instagram story en met behulp van de opties, die in Instagram beschikbaar zijn, extra elementen toevoegen. Je kunt alles ook naar een hoger niveau brengen door vooraf een stukje videobewerking toe te passen. Je kunt op die manier verschillende video’s aan elkaar plakken, overgangen tussen de video’s bepalen, een video versnelt afspelen, etc. Apps zoals Capcut en InShot zijn hiervoor geschikt en bieden een hoop gratis en betaalde functies.

Wees creatief met stories en upload behalve video’s leuke content, zoals een quiz of vraag aan je volgers welke foto het mooist is. Foto A of foto B waarbij ze kunnen stemmen met een Instagram sticker die je bovenop de afbeelding plaatst.

Instagram Reels

Een functie die recenter toegevoegd is aan Instagram zijn Reels. Reels zijn ook korte video’s, maar deze zijn niet boven in de app terug te vinden, maar in de reguliere feed waar je soms uren doorheen scrolt om nieuwe content te zien van de mensen die je volgt. Het is niet mogelijk meerdere video’s achter elkaar te plaatsen, zoals bij de stories. Dit type video moet dus echt kort en bondig zijn.

Hoe gebruik je reels als fotograaf?

Net zoals Stories start de video bij het begin. Om ervoor te zorgen dat je volgers de hele video bekijken is het belangrijk dat je direct aan hetbegin de aandacht trekt. Hoewel Reels alweer bijna een jaar bestaan is het nog steeds de meest recente grote wijziging op Instagram. Uiteraardwil Instagram nieuwe functionaliteiten succesvol maken. Om die reden zie je dat nieuwe functies vaak veel aandacht krijgen. In dit geval heeft dat tot gevolg dat een Reel vaak een groter bereik heeft dan een foto die je upload. Dit heeft er natuurlijk ook mee te maken met dat het aantalReels een stuk beperkter is dan het aantal foto’s. Al met al is het een goede manier om veel nieuwe mensen te bereiken.

voordelen instagram voor fotografen

verschillende type accounts op instagram

Instagram maakt het onderscheidt tussen een persoonlijk account, een creator account en een business account. De meeste gebruikers op Instagram hebben een persoonlijk account, maar dit kun je omzetten naareen creator account of business account. Deze twee account types zorgen voor extra functionaliteiten, zoals het inzien van uitgebreide statistieken. Waar komen je volgers vandaan, welke demografische kenmerken hebben je volgers, welke foto’s en stories hebben het grootste bereik gecreëerd… het zijn een aantal vragen waarop je antwoord krijgt.

hoe werkt het algoritme van instagram?

Algoritme? Ja, dat is de formule die Instagram geprogrammeerd heeft en bepaald in welke volgorde foto’s, stories en reels getoond worden. Wil jij een groot bereik krijgen, dan is het belangrijk dat je weet welke factoren een rol spelen in het algoritme. Dit klinkt makkelijker dan dat het is, want het algoritme is een geheim. Waarschijnlijk zijn er 100+ factoren die een rol spelen waarbij de ene factor zwaarder meeweegt dan de andere factor.

Zie jij op een Instagram account met ongeveer even veel volgers dan jij veel meer likes en reacties op een foto? De kans is groot dat dit andere account het algoritme beter bediend. Is er dan helemaal niets bekend over het algoritme? Door te experimenteren is er meer en meer bekend geworden, maar het algoritme wordt ook continu aangepast. In het kort komt het erop neer dat goede content moet plaatsen en betrokken moet zijn. Probeer de interactie aan te gaan met je volgers, maar ook op andere accounts. Activiteit op Instagram wordt beloond, dus wat dat betreft is het ook een spelletje hoeveel tijd je ervoor vrij wilt maken.

Zelf ben ik jaren geleden veel met het algoritme bezig geweest met het account van @derooijfotografie. Voorheen was dit mijn persoonlijke account, maar dat is later omgezet naar een bedrijfsaccount waarmee we foto’s van onze volgers en cursisten zijn gaan publiceren. Vorig jaar ben ik om die reden een nieuwe persoonlijke account (@markderooijphotography) begonnen. Het is een account waarmee ik niet de regeltjes van het algoritme volg en dat is terug te zien in het bereik. Of ik dit erg vindt? Eigenlijk niet.

Iedereen die mij wilt volgen is welkom dit te doen, maar het tijdperk van urenlang op Instagram doorbrengen behoort voor mij tot het verleden. Het najagen van meer volgers neemt het plezier van dit mooie platform bij mij weg, dus volg je hart en laat je niet gek maken.

 

Reacties (1)

Hoi Mark,
In het stukje over de hashtags schrijf je dat er maximaal 20 hashtags bij een bericht geplaatst kunnen worden.
Dit is niet juist…het zijn er maximaal 30.

Laat een reactie achter