Details van een berglandschap fotograferen (Foto Tips #005)

In de rubriek Foto Tips bespreken wij een foto. Je komt te weten met welke camera, objectief en eventuele accessoires de foto gemaakt is, wat de instellingen zijn en waarom er voor die instellingen gekozen is. Ook vertellen wij wat het achterliggende verhaal van de foto is of hoe de foto tot stand gekomen is. In de onderstaande video zitten dus handige fotografie tips verwerkt.

Deze week geven we een aantal tips over het vastleggen van details van berglandschappen. Vaak worden berggebieden met een groothoeklens gefotografeerd, maar het wordt pas echt interessant als je een telelens gebruikt.

Onder de video vind je de instellingen van de foto. Heb je een vraag? Laat het weten door onderaan de pagina te reageren op deze foto.

Instellingen & Foto apparatuur

Camera: Sony A7R III
Objectief: Sony FE 70-300mm f/4.5-5.6 GE OSS

Diafragma: f/10
Sluitertijd: 1/250 sec.
ISO: 100
Brandpuntsafstand: 85mm

Als je meer uit je camera wilt halen en meer zekerheid wilt hebben over welke instellingen je nodig hebt in de meest uiteenlopende situaties, kijk dan eens naar onze online fotografie cursus of volg de cursus in één van de vele steden in Nederland.

Foto als wanddecoratie

Deze foto is ook te koop als wanddecoratie. Wij kunnen dit op vele materialen leveren. Of het nu voor thuis of op het werk is, wij zorgen ervoor dat jij binnenkort van een schitterende foto kan genieten.

Op welke materialen kan het gedrukt worden? Denk aan een foto afdruk op canvas, aluminium, hout, Xpozer (fotoposter), plexiglas of diamantglas. Ook een hele muur bedekken met fotobehang behoort tot de mogelijkheden. Stuur ons een bericht via het contactformulier voor meer informatie.

Delen met je fotografie maatjes via:

6 responses on "Details van een berglandschap fotograferen (Foto Tips #005)"

  1. Hoi Mark,

    Leuke en leerzame video weer..
    Waar kan ik de vorige video’s nog bekijken?

  2. Goede tip. Binnenkort reis ik af naar Sikkim (Noord India) om het berglandschap rond de Kanchenjunga (een van 14 achtduizenders) vast te leggen. Met mijn 70-200 mm lens en 1.4 converter en APS-C sensor kan ik dus inzoomen op 420 mm (in vergelijk met fullframe). Ook ik zat vaak gericht op het hele gebergte maar ben met je eens dat details veel mooier kunnen zijn. Goed ook te weten is met een kleiner diafragma (groot getal) te werken om bij inzoomen meer scherptediepte te krijgen. Maar wel mijn sluitertijd in de gaten houden!

    • Dat klinkt als een mooie reis René, volgens mij was je al eerder in die omgeving geweest toch?
      Je hebt in ieder geval genoeg zoomcapaciteit om voor de detailfoto’s te gaan.

  3. Schitterende zwart-wit omzetting en boeiend om naar te kijken; ik vermoed dat dat vooral komt door de fraaie dieptewerking.